Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Crontab körs fel tid. 1 timme tidigare.

När man kör date och hwclocl får man detta.

Date tis aug 10 21:14:24 CEST 2010 Hwclok tis 10 aug 2010 21.12.59
men crontab körs ändå inte vid 0 0 utan tidigare. ca 1h tidigare.
Fast det är ställt i cron att den ska köras 0 0 ..
Så vad är de som styr crontab om inte date/hwclock?
Detta är Debian 5.0.5
Något tips

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

hoths bild

Ja. den borde styras av date har du kollat så att det inte är sommartiden som spökar här?

Kommandot man 5 crontab visar hur filen skall se ut för att vara rätt, om du skulle ha gjort något misstag där.

----
Linux växer snabbast!

mrhummfs bild

Hur kollar man ang sommar tid på date då? 
crontab raden funkar fint på ett antal andra burkar.
Detta hitta jag ang hwclock ...
Local time is now:      Wed Aug 11 14:40:55 CEST 2010.
Universal Time is now:  Wed Aug 11 12:40:55 UTC 2010.
antar såfall att cron använder utc... hur kan man ändra så den brukar local time istället?...

hoths bild

Now we are talking!

Du har fel tidzon inställd! Nu har jag visserligen inte Debian men den bör väl också något verktyg för att ställa in tidzon, sommartid och klocka?

Det går att ställa in med en environment-variabler också. Men börja med att försöka hitta systemets funktion för att ställa in tiderna.

----
Linux växer snabbast!

mrhummfs bild

Fins ju tzselect men den ställer endast in  localtime men inte utc..

hoths bild

UTC skall du inte röra, den skall vara kvar. Det är localtime som date och crontab skall fås att respektera.

sist i crontab-manualen står det.

SEE ALSO
       The full documentation for date is maintained as a Texinfo manual.  If the info and date programs are properly installed at your site, the command

info coreutils 'date invocation'

should give you access to the complete manual.

Har du kollat om det står något vettigt där? Kolla annars i bash-manualen efter ledtrådar.

----
Linux växer snabbast!

mrhummfs bild

Nu har jag hittat ännu ett "fel" i syslog säger den att kl just _nu_ är 18.53 medan den är 00.53.
date
Thu Aug 12 00:53:43 CEST 2010
Wed Aug 11 22:53:53 UTC 2010
hwclock --utc
Thu 12 Aug 2010 12:57:00 AM CEST  -0.000430 seconds
hwclock --localtime
Wed 11 Aug 2010 10:57:04 PM CEST  -0.000431 seconds

Så något är ju rätt galet med tiden på maskinen.. med andra  ord är detta inte direkt något med cron att göra..

Men dock bla ser jag saker i syslog som är saker som "kördes" kl 00.00 medan i loggen säger kl 18.00
Så nu blir jag rätt förvirrad över vad som är felet. Men något är det med tiden hur som.

hoths bild

Ja, det är det nog. Cron körs när den "skall", men tiden är fel.

• Vad händer om du bootar om datorn, vilken tid och ev. tidzon säger BIOS?
  • Synkar du tiden mot nätet, ntpd?
  • Inga inställningsmöjligheter av tid i OSet, grafiska alltså?

----
Linux växer snabbast!