Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Formatera USB-minne för installation av Linux

Hejsan

Har hållt på i 2 dagar med att försöka installera Linux på ett USB minne som ska ha full kryptering på det (om man nu skulle tappa USB-minnet), men det har inte riktigt gått som jag vill. Fick ordning på krypteringen första gången, men installationen avbröts mitt uppe i allt och fick börja om. Diverse omständigheter gjorde att jag fick formatera om minnet i Mac OSX istället, vilket verkar ha ställt till det ännu mer för mig...

Det jag har problem med är att minnet på 16G har en GPT partion som fdisk säger inte går att ta bort utan rekommenderar istället att jag ska köra programet gparted. Jag har gjort det och partionen som skapas visar 14.9G formaterad ext2 partion (vart är resterande gig?).

När jag sedan kör fdisk så får jag fortfarande det här meddelandet

VARNING: GPT (GUID Partition Table) upptäcktes på "/dev/sdb"! Verktyget fdisk saknar stöd för GPT. Använd GNU Parted.

Irriterande! Finns det inget sätt att bara radera hela disken? Har sökt runt på google ett bra tag nu efter svar, men hittar inget som löser mitt problem. Hoppas någon här kan hjälpa mig.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

tux-svens bild

Har du verkligen root-behörighet när du försöker radera/formatera USB-enheten?

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

Söderströms bild

Ja, och har även försökt låsa upp enheten om det nu var så att krypteringspartionen fortfarande var kvar. Men den försvan i samband med formateringen. Antar att jag kanske kan använda gparted istället och skapa de partioner jag behöver för att installera Linux till USB minnet, men vet inte om det blir rätt då eftersom fdisk har en del steg i guiden som man ska skriva in nummer för partionerna osv som talar om vad för typ av partion och vad den ska användas till så som jag förstår det. Står inget mer utöver det i guiden, så vad jag vill helst är att fdisk ska fungera utan att jag får några varningsmeddelanden.

Edit: trevligt citat du har föresten Wink Kör själv Linux Mint 9 Fluxbox.

FoHs bild

Det "försvinner" alltid lite utrymme när man gör en formatering/partition. Jag tror inte att någon ny partitionstabell skapas bara för att du skapar en ny partition, och därför har du kvar partitionstabell i GPT-format efter formateringen i Mac OS X. Starta GParted och gå in i menyn Device, så kan du välja att skriva en ny partitionstabell. Tror du ska ha msdos här.

Edit: Är säkert möjligt att skapa en ny partitionstabell med fdisk också, men du kan lika gärna göra den ändringen i GParted och sen gå över till fdisk.

Söderströms bild

Där var lösningen! Stort tack ska du ha och inte var det svårt heller att få ordning på det. Har gått igenom så många guider där man skulle skriva in det ena kommandot efter det andra, men inget hjälpte.

Tack igen!

/ Söderström

tux-svens bild

Jag har aldrig provat att göra en krypterad USB-sticka, men jag brukar alltid formatera mina USB-enheter till EN partition med FAT32.  I Linux Mint använder jag sedan programmet "Skapa uppstartsdisk" för att "ladda" själva stickan med innehåll.

På så sätt får jag en "levande" USB-sticka.

Är det krypteringen som gör att du behöver flera partitioner och en  partitionstabell?

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

Söderströms bild

Anledningen att jag behöver fler partioner är delvis på grund av krypteringen, men jag installerar även hela systemet till USB-minnet precis som om det vore en installation till hårddisk. Med andra ord blir det inte en "persistent" USB-minne som uppstartsdisken skapar eller övriga program så som unebootin och universal usb installer skapar.

LAltinells bild

I senare Ubuntu-releaser (och dirivat som Mint) finns funktionen att skapa uppstartsdisk med möjlighet att spara program och inställningar mellan uppstarterna. Således fungerar den precis likadant som om du installerade till ditt USB minne, fast med möjligheten att installera från minnet också. Det fungerar alltså INTE som unetbootin.

Dock vet jag inte om du har möjlighet att kryptera en befintlig installation, eller om du kan göra det under "installationen". Men det kan vara värt ett försök! Smile

Söderströms bild

Vad jag menade med att referera till unetbootin var att precis som LM9 och ubuntu så skapas det ett USB minne där alla sparningar mm, precis som du säger, sparas på minnet men det skapas inte partioner på samma sätt som med en vanlig installation.

Det jag har gjort är att precis det att installera distrubutionen som om det vore till hårddisken, fast till usb minnet så att det skapas swap partion osv istället för en mapp med casper där alla ändringar sparas.

Möjligheten finns fortfarande att isntallera systemet från USB-minnet, bara det att jag inte behöver den funktionen då systemet är skapat att endast användas av mig. Känns dock bra att ha ett krypterat minne om man tappar det.

Ska skriva en guide senare framöver hur man kan gå tillväga för att göra det jag har gjort. För övrigt så rekommendrar jag att köpa USB-minnet Super Talent 16GB. Finns att få tag på ebay billigt Smile

Söderströms bild

Vad jag menade med att referera till unetbootin var att precis som LM9 och ubuntu så skapas det en körbar distrubution på USB minnet där alla sparningar mm, precis som du säger, sparas på minnet men det skapas inte partioner på samma sätt som med en vanlig installation.

Det jag har gjort är att precis det att installera distrubutionen som om det vore till hårddisken, fast till usb minnet så att det skapas swap partion osv istället för en mapp med casper där alla ändringar sparas.

Möjligheten finns fortfarande att isntallera systemet från USB-minnet, bara det att jag inte behöver den funktionen då systemet är skapat att endast användas av mig. Känns dock bra att ha ett krypterat minne om man tappar det.

Ska skriva en guide senare framöver hur man kan gå tillväga för att göra det jag har gjort. För övrigt så rekommendrar jag att köpa USB-minnet Super Talent 16GB. Finns att få tag på ebay billigt Smile