Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Identifiering av nätverkstjänster

När jag kopplar upp mot min router får jag meddelandet:

Identifiering av nätverkstjänster är inaktiverat.Ditt aktuella nätverk har en .local-domän vilket inte är rekomenderat och inte kompatibelt med avahi-identifieraren för nätverkstjänster. Tjänsten har inaktiverats.

Vad betyder detta? Hur löser jag det?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

pettssons bild

Kan denna www.danielholm.se/slipp-felmeddelanden-och-fusk-ordna-avahi-med-local-n%C3%A4tverk vara till någon hjälp?

Annars så ser andrewgdotcom.wordpress.com/2007/09/28/avahi-and-dot-local-addresses-on-ubuntu-gutsy/ ut att kunna vara bra.

In Coffea veritas - Sanningen finns i kaffet.

frilas bild

Tack för tipset men /etc/default/avahi-daemon finns inte i mitt system. Letade efter andra avahi*-filer och mappar men kunde inte hitta någon fil där AVAHI_DAEMON_DETECT_LOCAL=1 finns. Märkligt?? (Ubuntu 10.04)

FoHs bild

Jag bokmärkte den här utmärkta förklaringen här på LP för drygt ett år sedan. Lösningen är dock densamma som Pettsson länkar till. http://www.linuxportalen.se/forums/2009/05/10/felmeddelande-eller#commen...

Eller ja, jag tror jag löste det för egen del på ett annat sätt, men osäker på om det var inställningar i routern eller byte av ISP (från BBB till Bahnhof) som löste det hela.

frilas bild

Bytte till OpenDNS (från Bredbandsbolaget) och då försvann meddelandet.

Är .local något problem eller bara en skönhetsfläck?

FoHs bild

Ja, det var nog så jag gjorde! Kör med omväxlande OpenDNS och Googles DNS Smile

"Avahi is a free Zeroconf implementation, including a system for multicast DNS/DNS-SD service discovery. It allows programs to publish and discover services and hosts running on a local network with no specific configuration. For example, a user can plug their computer into a network and Avahi automatically finds printers to print to, files to look at and people to talk to, as well as advertising the network services running on the machine."

Så det kan nog vara trevligt att ha, hemnätverket fungerar kanske bättre.

frilas bild

Nu när avahi inte är avstängt fungerar inte nätverket alls Shock.

Får bara svaret:

"Kunde inte montera platsen, misslyckades att hämta utdelningslista från server."

Vad är nu fel? Hoppas någon har en god idé.

FoHs bild

Ett byte av DNS stänger inte av Avahi. Ditt lokala nätverk borde snarare fungera bättre.