Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

ttyUSB???

Jag försöker hitta ttyUSB som ska användas till en enhet.

Jag tittar i /dev för att ändra behörigheten. ttyUSB finns inte. Heter nog något annat, men vad?

usbdev1.1_ep00 m.fl. hittar jag. Porten fungerar eftersom jag kan läsa USB-stick i samma port.

Förslag?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Enhetsfilerna i /dev skapas ju av systemet "efter behov". Om den inte finns så har modemet inte identifierats som det ska. Studera vad dmesg säger när du satt in det, den bör säga att den skapar enhetsfilerna. (Enhetsfilerna tas ju dessutom bort om du drar ur modemet, så rättigheterna blir inte beständiga.)

Fast nu kanske det inte handlar om ett modem, men principen är väl ungefär densamma.

snoopys bild

Du har alldeles rätt upptäckte jag. /dev/USB skapas när jag sätter i USB-kontakten från väderstationen. Jag har ändrat rättigheterna till 777 och startar scriptet som drar igång mitt program. Starten stannar upp och säger att den inte hittar ttyUSB eller har fel rättigheter. /dev/ttyUSB finns ju inte men /dev/USB finns. Men det hjälper ju inte...

Det är spritens fel att vi skjuter på svärmor..... och det är spritens fel att vi missar...

FoHs bild

Kan man göra en symlänk till /dev/USB som heter /dev/ttyUSB kanske? Om du ändå kör med ett script kanske det går att lägga in där.