Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Rätt IP?

Jag har en Linksysoruter WRT54GL som kör DHCP för min XP-dators skull bl.a. Men jag vill ha fasta IPnummer på linuxdatorerna för att veta hur jag styr trafiken. Men när jag startar en linuxdator får den nytt IPnummer av routern och jag får ställa om till det nummer jag vill ha. Jag läste någonstas att man kan få systemet att t.ex. köra script vid boot. Jag fick det inte att fungera. Minns inte vad det gick ut på i vilket fall. Nu startar jag ju inte om dsaas burka så ofta men det händer.

Någon som kan råda mig?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

pingus bild

Det beror ju alldeles på vad du har för distro på datorerna.
I Mint, Ubuntu o.dyl. finns väl en kontrollpanel där man ställer in sån't, i Debian skriver man in i filen /etc/network/interfaces för att bara ta några exempel.

Återkom med info så kan vi hjälpa dig!
(Se till att du väljer ip som inte delas ut av dhcp-servern!)

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

andys bild

Vill du sätta fasta ip direkt på dina nätverkskort.

Eller vill du bli tilldelad utvalda ip till utvalda datorer via dhcp?

fredentofts bild

Av vilken anledning måste du köra dhcp för din windowsdators skull?

Oavsett operativsystem kan du välja om du vill använda dynamisk eller statisk adress.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

leochingkwakes bild

Min router delar ut ip baserat på datorns mac-adress. Dom får alltid samma lokala ip oavsett vad som händer. Gör jag ominstallationer så får den samma ip ändå.

Det finns en windowsdator i nätverket, och allt sköts via dhcp. 

Och som fredentoft påpekar så behöver man inte köra dhcp för att man har windows. Det går att ställa in allt manuellt om man vill göra så. 

snoopys bild

/etc/network/interfaces i mina debian Lenny har jag redigerat nu. Fungerar bra. Tidigare hade jag en router från D-link där jag kunde tilldela varje enskilt nätverkskort sitt ip-nummer. Nuvarande router klarar inte det. Satte gränsen vid 100, under fanns fasta ip-nummer och över DHCP. Jag tycker windows blivit knepigt att sätt eget ip-nummer på. Därför får den klara sig med DHCP, så kan jag ju ansluta andra tillfälliga datorer utan att fixa tillfälligt ip själv.

Hur som helst så tack för hjälpen.

Det är spritens fel att vi skjuter på svärmor..... och det är spritens fel att vi missar...

tufftuffs bild

Nu vet jag inte vad Linksys kör för DHCP-server i sin originalfirmware (udhcpd?), men det tycks inte ha fasta IP:n. i GUI:t.  Själv kör jag DD-WRT i min linksys. Där kör jag dnsmasq. Då lägger man till ett "dhcp-host=" direktiv i dnsmasq.conf för en fast IP som tilldelas över DHCP. Det är lika bra att köra fasta adresser via DHCP, jag vill ju ändå få in dom i DNS (vilket också sköts av dnsmasq), så jag får iallfall pilla på Linksysen.

För dynamiska adresser så tog äldre versioner av dnsmasq den lägsta lediga adressen i det dynamiska området. Det strider lite mot RFC:n för DHCP, klienten bör få samma adress som den tidigare haft, såvida inte adressutrymmet tagit slut. Numera verkar dnsmasq istället hasha MAC-adressen, det fungerar väl så länge antalet klienter är så litet så att det inte blir kollisioner. "Riktiga" DHCP-servrar lagrar istället tilldelningarna i en databas för att komma ihåg klientens adress.