Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Awesome Window Manager + konfigurationer

Tja gott folk!

Jag har börjat använda terminalen mer och mer när jag arbetar i Linux och för ett tag sedan så läste jag om Awesome Window Manager, provade fönsterhanteraren och gillade verkligen vad jag såg samt hur funktionell den är.

Läste vidare att man kunde konfigurera teman samt systemfilen rc.lua till ens behov. Jag har sökt runt efter färdiga teman och konfigurationer till Ubuntu och kom fram till awm's wikipedia där det fanns några att hämta hem. Men utöver det så har jag inte hittat fler och verkligen sökt överallt. För det mesta så får jag endast resultat för Arch eller övriga distrubutioner så överväger att prova på Arch med Smile

Är det någon här som använder Ubuntu och awm som kan dela med sig av sin konfiguration och eventuellt visa hur ni har fått till skrivbordet? Blir verkligen imponerad av hur en del där ute lyckas konfigurera ett riktigt snyggt skrivbord med awm's fönsterhanterare till x.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

valdermans bild

Ett hett tips är att dumpa Awesome så fort som möjligt. I princip varje release ändrar formatet på configfilen på subtila sätt, helt utan att dokumentera hur eller varför i vare sig readme, changelog eller något annat tillgängligt format. Om du inte tycker det verkar kul att lägga två-tre timmar på att fixa din config varje gång det kommer en ny version av Awesome bör du hålla dig borta.

Xmonad gör allting Awesome gör, fast bättre och utan att sabba din config stup i kvarten.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

Söderströms bild

Tackar för tipset! Xmonad ser riktigt bra ut med och hade som sagt sina fördelar som du nämnde.

Söderströms bild

Installerade Xmonad, men när jag loggar in med Xmonad som val av fönsterhanterare så ser jag endast en svart skärm? Säkert något man ska konfigurera, men om vi pratar användarvänlighet så leder awm just nu med tanke på att användaren ser själva skrivbordet första gången och inte bara en svart skärm...

valdermans bild

Har tyvärr ingen aning om hur Ubuntu och andra paketerar Xmonad. Med skrivbordet, menar du en yta full av ikoner du kan klicka på eller bara ditt skrivbordsunderlägg?

När du startar med Xmonad som fönsterhanterare har du nämligen bara just Xmonad; GNOME och annat skräp startas inte, om du inte själv ställt in att de ska det. Quickstart-biten i Xmonad-dokumentationen kan nog vara till hjälp. Själv föredrar jag att bara använda min egen .xinitrc, som ser ut såhär:

#!/bin/sh

trayer --align right --edge top --height 16 --widthtype request &
bluetooth-applet &
tilda &
xcompmgr &
Esetroot -fit .wallpaper &
nm-applet &

exec xmonad

Ubuntu hade tidigare en bugg (eller medveten feature? det är inte helt ovanligt att de klåparna medvetet förstör standardfunktionalitet för att den "inte är användarvänlig.") som gjorde det något djävulskt svårt att använda .xinitrc. Jag vet inte om de fixat det i senaste versionen.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

Söderströms bild

Tackar, fått ordning på det nu och gillar verkligen vad jag ser. Tips på några bra program för irc, music etc som körs i terminalen?

fredentofts bild

irc = irssi

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

bittins bild

music: mocp, mplayer, cvlc eller mpd kanske

Söderströms bild

Tack för tipsen Smile