Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Kan inte jag få bestämma...?

Jag bootade om linux idag. Proppen hade gått. Men när den kommit igång ville den absolut använda eth1 som internetanslutning. Hur jag fixade som blev det så. Alltså stängde jag eth1 . Då kopplade linux bort allt i nätverksväg trots att eth0 var öppen med rätt ip-nummer och gateway. Enligt info på annan tråd har jag lagt kortens ip-nummer i /etc/network men det hjälper inte. Jag skriver nu från XP. Surfar jag in på min hemsida på linuxdatorn så kommer jag rätt. Jag kommer in men inte ut från linux. Tittar jag på de väderdata som kommer från sub-nätet så är det aktuella uppgifter. Sub-nätet är också igång tycks det.

Nu sitter jag här och är irriterad och undrar om inte Pingvinen i källaren jäklas med mig.

Man kan ju sätta ip-nummer i /etc/network, kan man sätta DNSer och gateway också någonstans?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

pluckers bild

gateway kan du väl ange i samma fil som du anger ip-nummer. DNS kan du inkludera i /etc/resolv.conf. Därefter så borde du försöka ta reda varför det inte fungerar utan manuell inblandning. NetworkManager?

/Micke

pingus bild

Enligt din profil kör du Debian Lenny, stämmer det?
Kör du i stället tex Mint, Ubuntu el dyl så måste du använda deras verktyg för att ändra nätverksconfig, ändringar direkt i text-filerna ändras tillbaka av systemet.

För mig låter ditt problem som om du inte har rätt standardrutt, kolla det i terminal med kommandot "route" (som root el "sudo route"). Det ska finnas en "default" med "Flags" = "UG". Är det eth1 här har du hittat problemet.

Lösnigen är då antingen fuskvägen: skapa ett bash-script som körs när nätverket startats, som fixar till rätt gateway.
Eller gör rätt, ta reda på var man ska skriva in sådant (personligen är jag alldeles för lat för det körde scriptvarianten förr om året när jag behövde göra just detta manuellt).

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

snoopys bild

Nu har jag gjort rätt. Jag ändrade en rad i /etc/network/inrefaces.

Skrev:   auto eth0 eth1

iface eth0 inet static

address 192.xx.xxx.xxx

o.s.v

Tidigare hade jag eth0 för sig och eth1 för sig.

DNS fanns redan i /etc/resolv.conf

sedan bootade jag om. Allt blev som det ska.

Hade ett tag funderat på script men det kom av sig.

Det är väl så här det ska vara verkar det som.

Det är spritens fel att vi skjuter på svärmor..... och det är spritens fel att vi missar...