Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Root-behörighet nekas

Installerade Fedora 13 på en ny laptop. Fyllde i alla uppgifter som vanligt och kunde logga in med mitt lösenord. Så långt var allt som vanligt, tills jag skulle uppdatera.

När jag frågas om att skriva in lösenord för root så nekas mitt lösenord? Varför undrar jag och provar olika lösningar tills det att jag inte får fler försök. Går in i terminalen, skriver su, försöker med lösenordet igen men får meddelandet att lösenordet är fel.

Frustrerande! Någon som möjligtvis vet vad det här kan bero på?

Börjar kännas lite som i windows när man får meddelandet "du har inte rättighet...var god kontakta administratören för datorn"

>_<

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

valdermans bild

Lösenordet som efterfrågas är rootlösenordet, jag gissar på att du försökte ange ditt eget lösenord?

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

FoHs bild

Var sätts rootlösenordet, under installationen? Eller skulle det vara tomt?

Söderströms bild

det var det jag blev så förvånad över själv hur jag hade missat det?

Kommer bara ihåg att jag fyllde i uppgifterna som bilden här nedanför visar. Nästan så man överväger att installera på nytt bara för att se vart det gick galet? Laughing out loud

fedora 13

FoHs bild

Mjo. Att det lämnas tomt eller med ett default-lösenord känns ganska osannolikt. Alternativen brukar ju vara att man får bestämma det själv under installation eller att någon annan sorts lösning används (som i Ubuntu exempelvis) Smile

Söderströms bild

Jo precis, men jag har aldrig stött på något liknande förut. Angav informationen om lösenord mm under installationen som jag tidigare gjort med fedora och diverse installationer av andra distributioner och då är det sedan lösenordet jag använder som root och inget annat.

Men jag har upptäckt det skapades två olika lösenord för mitt konto och för root, så antar att jag var lite för snabb under installationen med att fylla i uppgifterna och i mitt undermedvetna skrivit in två olika lösenord? Vet inte hur jag bar mig åt, men det fungerar i alla fall...pinsamt

Den här tråden får gärna raderas Laughing out loud