Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Uppdatering av grub.cfg

Har stött på ett litet GRUB-bekymmer. Har uppdaterat en maskin till Ubuntu 10.04. När jag ska starta om den funkar det inte p g a jag måste lägga in 'rootdelay=60' i etc/default/grub eftersom jag har en krånglande hårddiskcontroller d v s jag måste vänta ut alla försök att hitta en hårdisk som inte finns. Annars får jag bara felmeddelande om att root directory inte hittas. Detta fel är jag "van" vid och har lösts med 'rootdelay' tidigare. DÅ lyckades jag eftersom jag bara hade en version på maskinen...

Problemet kommer när jag ska köra 'update-grub' p g a att eftersom jag inte kan starta denna nyinstallerade versionen startar jag istället en tidigare äldre version via grub och monterar den nya 10.04. Ändrar där i etc/default/grub och kör 'update-grub' men då uppdateras naturligtvis grub.cfg för den nu aktiva versionen.

Jag tror att jag läst något liknande om detta tidigare här på LP men kan inte hitta det nu. Vad jag minns så måste jag starta från t ex bootbar skiva och ange de rätta kommandona för att växla till root för 10.04 och därifrån göra ovanstående procedur och få grub.cfg för denna installation att uppdateras. Hoppas jag uttryckt mig begripligt...

Vore tacksam om någon kunde tipsa mig om hur man fixar detta.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Det här borde kunna hjälpa dig, tror du kan utföra samma procedur från den gamla versionen:

https://wiki.ubuntu.com/Grub2#Recover%20Grub%202%20via%20LiveCD

frilas bild

Det funkade tills jag kom till 'update-grub' då den insisterar på att läsa /dev/sda/ medan i mitt fall heter de sdf (av någon outgrundlig anledning). På nåt sätt gick jag vidare på fel sätt och nu är hela datorn krashad :'(

FoHs bild

Bytte du ut alla sda i kommandona mot sdf då?

"Now, you need to remember which device listed is your linux distribution, for reference, /dev/sda1 will be used."

frilas bild

Jodå. Allt enligt 'fdisk -l'. Problemet kom när jag körde 'update-grub' där den förutsätter att info om storlekarna på de olika /dev finns på /sda. Massa error blir det...

FoHs bild

Hmm... Om du redan har en grub.cfg som ser hyfsad ut så kanske du kan hoppa över det steget. Nja, jag vet inte. Det går ju att pilla i /boot/grub/grub.cfg själv, exempelvis ändra om det skulle behövas i menuentry-punkterna. Så länge du sedan kan boota in i nya versionen och köra en riktig update-grub tror jag inte det ska vara några stora problem.

Risken finns ju förstås att du installerar en trasig grub istället för din gamla fungerande förstås :/

frilas bild

Jag kan logga in nu men det verkar som om det har blivit fel i 'fstab' eftersom den försöker montera min fat32 som sda5 medan den heter sdf5. Anger jag att jag inte monterar denna felaktiga sda5 startar systemet upp. Får prova att pilla i fstab...

fredentofts bild

Har du testat att montera via id istället? Då struntar den ju i ordning på diskarna.

/dev/disk/by-id/ata-WDC_WD1600AAJS-60M0A1_WD-WMAV3C629711-part3 /home                ext4       acl,user_xattr        1 2

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

frilas bild

Det där är jag väldigt osäker på. Hur hittar man disk id? Görs detta i fstab åxå?

frilas bild

Nu startar systemet i stort sätt som det ska men ett allvarligt fel kvarstår som kommer i varje uppstart.

"An error occured while mounting /media/sdf1"

När jag försöker montera manuellt får jag felmeddelandet:

mount: fel filsystemstyp, felaktig flagga, felaktigt superblock

på /dev/sdf1, codepage eller hjälpprogram saknas, eller annat fel

I en del fall kan användbar information hittas i syslog

Kör jag 'dmesg | tail' får jag "EXT3-fs: sdf1: couldn't mount because of unsupported optional features (240)"

fdisk ser ut så här:

# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc                              /proc          proc         defaults                 0  0  
# / was on /dev/sda6 during installation
UUID=fa15b9d9-c1e7-4cde-ba47-04c1a1bc8491  /     xt4         errors=remount-ro        0  1  
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=cc53fb73-77c9-403e-85c3-1b8ecd78380b  none           swap         sw                       0  0  
/dev/scd0         /media/cdrom0  udf,iso9660  user,noauto,exec,utf8     0  0  
/dev/sdf6         /media/Data          ext4         users                               0  0  
/dev/sdf1        /media/sdf1           ext3         errors=remount-ro,users  0  0  

I gparted går det bra att montera sdf1

Jag begriper inget??

FoHs bild

Ptja, jag vet inte jag. Tycker raden för rootfilsystemet ser konstig ut, men det är ju inte sdf1 utan sda6 enligt kommentaren. xt4 (som det står där) vet jag inte vad det är för filsystem, känns som det fallit bort ett e i början. Sen undrar jag om "users" verkligen känns igen som ett option, normalt heter det bara "user" tror jag.

fredentofts bild

users finns, och om jag inte minns fel så är skillnaden mellan dem att om user är satt kan bara monterande användare avmontera, medan om users är satt så kan alla användare (som har rätt att avmontera) avmontera oavsett vem som monterat. Alltså, tänk ett system med två användare, B1 och B2. Med user satt monterar B1 /mnt/banan, då kan bara B1 avmontera /mnt/banan. Men om vi istället satt users så skulle även B2 avmontera /mnt/banan.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

FoHs bild

Allright, låter logiskt och eftersträvansvert på en vanlig hemdator Smile