Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Nexus Personal och Ubuntu

Prövade att ladda ner fil för kortläsare, och programmet därtill via Handelsbanken. Fixade att installera xxx.sh i men då slutade Firefox 3.6 att funka. Jag tog bort med xxx.sh u och startade om och Firefox funkar. Nu har jag Ubuntu 10. Det verkar som om Nexus var skapat för Ubuntu 8. Vad händer då om jag lägger in Ubuntu 8 på en egen partition och låter Ub 10 vara kvar på sin egen partition? Nu kör ju Ub 10 grub2, medan Ub 2 kör ettan grub. Kan man ersätta grub 2 med grub 1 utan några större ändringar, dvs fixar Ub 8 att skapa grub 1? Är inte särskilt förtjust i grub2 för övrigt

Provkörde opensource-varianten till Nexus men det gick inte något vidare. Tips??!!

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

mcnilss bild

Det här är ett känt problem, länken nedan borde hjälpa
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=223&t=47172

amadeuss bild

Har läst på länken- Det verkar på ett inlägg som en orsak att man har en för färsk version av Firefox. Jag har 3.6.8. Ett annat inlägg, dock inte på länken du gav, hävdar att nexus personal är gjord för Ubuntu 8, fast kollar man nexus hemsida står det Ubuntu 8 eller senare. Därför väntar jag nog med att stoppa in Ubuntu 8, utan jobbar vidare med Ubuntu 10. På ett annat ställe fann jag att man efter att man installerat nexus skulle i terminalen skriva 

sudo rm /usr/local/lib/personal/libP11.so && sudo apt-get install libp11-1

Har någon här kört en äldre Firefox med Nexuz, alternativt provat det här kommandot, som jag inte fattar, dvs jag förstår inte vad som händer mera än att en fil libP11.so ersätts av libp11-1

mcnilss bild

Du tar bort en version av libP11.so som låser firefox och ersätter den med en version som fungerar.

tufftuffs bild

När jag hjälpte grannen så lade jag på FF 3.5.x för att få det att fungera. Han har Ubuntu 8. Att byta ut libp11.so var inget som google hittade då, så det har nog någon kommit på senare. Jag har altså inte testat det.

Jag tror problemen började med FF 3.6.6 (eller möjligen 3.6.4).

FoHs bild

Om du går vidare med att installera Ubuntu 8.04 så visst kan du enbart köra med grub 1. Nackdelen är att du får lägga till Ubuntu 10.04 på egen hand i den grub-konfen. Med Grub 2 kan du lägga till 8:an, reboota till 10:an och köra kommandot update-grub som root så ska 8:an dyka upp i Grub 2.

amadeuss bild

Summan av hela kardemumman blir alltså att Firefox 3.6 gärna ersätts av en något äldre version, inte att jag plockar bort Ub 10, vilket i och för sig är rätt skönt.

FoHs bild

Japp. Men byt ut libp11 med det kommandot du hittade, och testa sedan gärna med en ren profil i Firefox, så att inget gammalt skräp ligger kvar och förstör. Dvs starta Firefox med kommandot "firefox -ProfileManager" och gör en ny, alternativt byt namn på ~/.mozilla och starta Firefox. Fungerar det kan du alltid byta tillbaka namnet sedan och testa igen.