Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

[LÖST]PCLOS - KDE på svenska

Det här får jag är jag kör addlocale "The download of the translation archive is incomplete.  This may indicate a temporary server failure or other network problem.
Please try running addlocale again a little later and we will continue from whatever could be downloaded.

Exiting..."

Jag har installerat locales-sv, och i PCLOS controlcenter är svenska förkryssat, men jag kan inte få språket på svenska, bifogar bild!

EDIT: Lösningen står i "1951:s" kommentar

BilagaStorlek
svenska.jpg55.5 kB

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

1951s bild

Jag har för mig att addlocale består av 3-4 moment med flera omstarter.

Tyvärr får man ingen indikering om installationsläge mellan momenten.

krippas bild

Ok...Jag har startat om datorn 3-4 ggr nu

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

tux-svens bild

Du är på fel ställe och pillar.

Gå in på "Configure your desktop" -> -System -> Lokalisering.

Det är där du lägger till o. ändrar språk på din dator.

Där du var och pillade förut kan man bara ställa in, för respektive inloggad användare, vilket av de installerade språken just DEN användaren vill utnyttja. Smile

Det är ju det systemet svarar.  Det går inte att välja ett språk som du inte har installerat!  Du får skilja på Desktop administration och System administration. Wink

Omstarter behövs normalt inte i Linux, men en ut- inloggning kan vara på  sin plats eftersom språkpaketen antagligen läses in vid inloggningen.

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

extons bild

Om du fortfarande har problem kan du alltid hämta min helsvenska version av PCLinuxOS 2010.

ISO-filen hämtas på Svenska Linuxföreningens server.

md5sum för PCLinuxOS-EXTON 2010

Mera INFO.

LINUX.EXTON.NET

krippas bild

Jag kastade bort KDE, det fungerar ta mig fan ALDRIG bra. Jag har kört in PCLOS-LXDE instället, men jag har har samma problem med språket. Jag kan ju inte välja svenska, det finns inte bland alternativen...

Hade gärna bifogat en bild men jag hittar inte var man gör det längre tyvärr

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

tux-svens bild

Men hördududu,  jag kör PCLinuxOS på svenska sedan några månader nu.  Det var inga problem att få det på svenska och KDE4 fungerar alldeles utmärkt numera!

Det är ett visst steg att gå från Gnome till KDE, men när man väl "fått in tänderna" går det alldeles utmärkt.   Jag tror inte du gjorde som jag föreslog efterom du misslyckades med språkändringen. 

Man  väljer/installerar alltså  språk så här:  Meny -> Fler Program -> Konfiguration -> Confugure your Computer -> (lösenord)  System ->  Hantera lokalisering av ditt system. -> Välj språket som skall användas. 

(Nu har jag iofs redan svenska, men du får väl "översätta tillbaka til engelska" för att hitta rätt i menyerna) Smile

/Sven

---

1951s bild

Det var rätt länge sedan jag installerade PCLinuxOS 2010.07 KDE.

Därför gjorde jag en nyinstallation och det finns inget svenska att välja

om man följer din anvisning tux-sven.

Så här ska det vara.

Börja med att uppgradera addlocale frå 3.6 till 3.7

Välj Localization Manager till vänster på skärmen.

Skriv rootlösenord

Testing internet connection visas

addlocale 3.7- tryck OK

Välj Swedish - tryck OK

addlocale; Downloading translation

Testing for translatable packages

Lång väntan utan någon info på skärmen

addlocale 3.7 - tryck OK

Reloading package info

addlocale; adding new language packages

Keyboard

Swedish är markerat - Tryck OK

addlocale 3.7 - tryck yes

addlocale 3.7 - tryck OK

Ställ in datum, tid och tidszon - tryck OK

addlocale 3.7 - tryck OK

Automatisk omstart

Uppdatera standardmappar till aktuellt språk - tryck uppdatera namn

tryck OK

Välj språk - tryck OK

Välj tangentbord - tryck OK

Äntligen klart

Nu finns svenska i din beskrivna sökväg tux-sven

tux-svens bild

Bra jobbat 1951, Själv tankade jag nog hem. PCLOS innan 10.7..

Jag hade för mig att hela språkvalsprocessen var ganska enkel, men det kanske är mitt minne som sviker? Wink

---

1951s bild

Det kanske var Extons variant du installerade och där var ju svenska redan

klart

krippas bild

Ja, jag ljuger ju inte för dig tSven, det gick verkligen inte få svenska....

Nu har jag aldrig testat den disten men du har nog inte det svenska språkpaketet installerat.

Det borde finnas något liknande kde-l10n-sv eller kde4-l10n-sv annars sök bara på l10n om du inte hittar något.

Alla språkpaket kan ju inte finnas på en cd.

krippas bild

Tack för hjälpen! Nu funkar det...

tux-svens bild

Kul att du fick det att funka krippa. Smile Vilket tips var det som slutligen gjorde susen?

---