Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

bug i parted/gparted i Ubuntu 10.04?

Tänkte installera Ubuntu 10.04 på en dator med Windows 7. Hårddisken är partionerad i NTFS med två partitioner sda1 med Win7 och sda2 för data. Min tanke var att dela sda2 och installera Ubuntu på en ext partition.

När jag ska titta på partitionerna med gparted kraschar den med felmeddelandet:

Försäkran (head_size <= 63) på ../../../libparted/labels/dos.c:659 i funktionen probe_partition_for_geom() misslyckades.

Samma fel uppkommer när jag försöker köra en installation från iso'n. Vilket resulterar i STOPP.

Googlade lite på detta och om jag fattade det hela rätt är det en bug någonstans men om man kan kringå problemet förstår jag inte.

Provade att i Ubuntu 10.04 skapa en uppstartsUSB med hjälp av den tillhörande funktionen. När jag sen ska kolla pinnen med gparted får jag också ovanstående fel??

Någon som stött på detta? Som jag förstår det kan jag inte installera Ubuntun på ovan nämnda dator och det är ju allvarligt, eller?

Testade med Ubuntu 9.04 som jag sedan tidigare hade på en USB-pinne och där fungerade gparted som den skulle.

Blir jag tvungen att installera Ubuntu 9.10 och sen uppgradera? Men kommer då gparted att fungera? Känns inte bra... Puzzled

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

extons bild

Du kan ev. ha nytta av att läsa kommentarerna till min blogpost om Exton|Defender 2010.

LINUX.EXTON.NET

FoHs bild

Har själv inga problem med det GParted som är med i mitt Ubuntu 10.04, fast då har jag förstås inte testat att storleksändra NTFS-diskar. Men jag har använt det för att skapa och ta bort partitioner på USB-minnen, och det har inte varit några problem. Får inte heller några felmeddelande så som du beskriver.

Det låter nästan som det är en bugg som uppstår pga något galet med hårddisk och partitioner.

frilas bild

Se: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/parted/+bug/558431 #12

Eftersom jag inte har någon möjlighet att partitionera om disken drar jag slutsatsen att det inte går att installera Ubuntu 10.04 på denna maskin Sad.

extons bild

Det finns flera alternativ än GParted. Se t. ex. här: http://www.partition-tool.com/personal.htm

LINUX.EXTON.NET

frilas bild

Om jag bara skulle partitionera vore det kanske en lösning men parted startar i installationsprogrammet vare sig vill det eller inte. Då blir det stopp.

Mint 9 löste problemet Smile!

extons bild

"parted startar i installationsprogrammet vare sig du vill det eller inte" skriver du. Det stämmer inte riktigt. Om du skapat din installationspartition i förväg (kanske i Windows) så kan du välja att installera direkt på den utan att låta installationsprogrammet partitionera åt dig. Så gör jag själv. Alltid.

LINUX.EXTON.NET

frilas bild

Konstigt för när jag klickar mig fram i installationssekvensen och kommer till steget efter att ha angett var i världen jag befinner mig stannar allt. Kraschmeddelande från parted kommer upp. Förmodligen då partitionerna ska undersökas för att kunna gå vidare. Hur kan jag passera detta steg? Installerar jag på fel sätt?

leochingkwakes bild

Vad jag förstår från din förklaring så får du felet i det steget då partitioneraren startar upp. Då spelar det ju ingen roll vad man har gjort för förberedelser innan man startade installationen. Kraschar det där så är det ett fel nånstans. Jag skulle gissa på installationsmediet...

Steget med partitionering går givetvis inte att hoppa över. Smile

extons bild

"Steget med partitionering går givetvis inte att hoppa över" skriver du. Det gör det visst. Jag skulle aldrig låta ett installationsprogram partitionera hårddiskarna åt mig.

LINUX.EXTON.NET

leochingkwakes bild

Och du kör alltid som root...

My point is...

Jag har alltid använt mig av installationsprogrammets partitionerare både i Linux och i BSD och aldrig stött på problem. DVS sådana som inte är användarrelaterade. Dom flesta gånger som det sker problem som inte är användarrelaterade så är det skit bakom musen eller ren otur att ha råkat ut för någon form av bugg/fel.

Att börja snacka om alternativa fullösningar är bara onödigt. Folk skall kunna förlita sig på installationsprogrammet. Vilket dom i dom flesta fall kan. Om inte så igen så handlar det om ren otur. Fel i bränning eller nåt annat.

extons bild

Och du kör alltid som root, skriver du. Har det med saken att göra?

LINUX.EXTON.NET

leochingkwakes bild

Ja, det är ett ifrågasättande av dina metoder och om dom bör rekommenderas till vanliga användare...

leochingkwakes bild

Jag har gjort flera installationer av 10.04 och inte stött på några. Den felsökning jag skulle börja med är att kolla om bränningen är 100%-ig. Andra steget skulle vara att kolla cdenheten.

Handlar det om installation från usbsticka så blir det snarlikt. Kolla om överföringen till stickan har gjorts 100%-igt. Kolla om det är nåt strul med stickan på nåt annat sätt.

frilas bild

Jag har kört från sticka men problemet verkar uppträda för andra enligt buggrapporten.

FoHs bild

Ja, det verkar väl bekräfta vad jag skrev. Se kommentar 12 exempelvis:

"This has something to do with manufacturers partitioning - here is what fdisk shows:"

Jag tror helt enkelt att du kan komma runt det med andra partitioneringsverktyg, men då du har flera partitioner med andra operativsystem på så är det väl lite problematiskt. Kan ju vara någon av de partitionerna som de ligger på som orsakar problemet, och då vill du sannolikt inte ta bort dom och återskapa Smile