Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Bästa skrivbordesutseende för att locka nya?

Jag ska snart ställa ut på en mindre mässa i Uppsala (Uppmässan) med mitt nystartade företag "Tuxit".
Bl.a. tänkte jag försöka intressera andra nystartare/småföretagare för Linux - borde vara väldigt intressant då dessa kategorier i regel är väldigt priskänsliga.

Det jag funderar över är vilket skrivbord ska jag välja?
1) Så lika Windows XP / 7 som möjligt (typ Zorin tex)? 
Fördel: Då kan de känna igen sig, kanske lättare sälja in det då?
Men å andra sidan, om det ser likadant ut men fungerar annorlunda kan folk bli väldigt negativt inställda?
2) Strunta i likheten - kanske betydligt färre som lockas då?
Å andra sidan "skrämmer" jag kanske bara bort de som ändå inte är intresserade av annat än Win i slutändan?

Om alt. 2, vilket skrivbord? Omöjlig fråga, jag vet - men tänker mig att en del av er här försökt intressera andra tidigare och därmed har någon uppfattning? (Det är alltså inte vad du gillar som är viktigt utan vad som kan tilltala en "icke OS-nörd"?)

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

leochingkwakes bild

Prata bara om linux och hur det fungerar. Skit i att få det att se ut som Windows och att jämföra Linux med Windows. Tror det är en av dom största felen som Linux haft när man försöker få fler användare.

Promota för vad det är. Ett eget operativsystem med egna idéer. Det är i alla fall var det var från början.

Om man skall lyfta fram saker så anser jag att sånt som är viktigt är tillgängligheten, supporten, enkelheten (den som säger annat kanske skall gå en datakurs?), att det finns program för många användningsområden fritt att ladda ner vare sig man vill ha en chattklient eller nåt mer avancerat. För att nämna nåt...

Många vill veta om dom kan göra specifika saker och så länge man fokuserar på lösningar på det så blir annat inte lika viktigt eller avgörande. 

bengan2s bild

jag tror att ett snyggt skrivbord med lite roliga effekter gör folk lite nyfikna iaf, just my 2 cents

mvh bengan

carls bild

1. Linux är inte en billig windowskopia. Faktum är att linux är linux och inte windows, därför är det inte något mål att se ut som det. Om dom vill ha windows ska dom köpa windows.

2. Varför hänga upp sig på windows så mkt. Linuxdistributionen du ska visa ska vara en fullt fungerande skrivbordsmiljö med mail, office, browser fullt multimediastöd osv. Att visa att det är lätt att installera nya program för det man behöver, att thunderbird firefox är samma sak och funkar med youtube samt att du har ett office fönster samt en liten film etc som spelas. kde är snyggt tycker jag iofs om det ska flashas.

Hoppas det går bra, bra initiativ och allt annat sånt där bla bla bla bla.

HAL: I am putting myself to the fullest possible use, which is all I think that any conscious entity can ever hope to do.

tux-svens bild

Det behöver inte likna Windows egentligen, det är bara det att det tar tid att lära nytt.  Tid är pengar.  Därför vill man kunna komma igång utan att lära om allting.

Av den anledingen installerar jag Linux Mint Gnome i min omgivining, det resulterar i ett minumum av frågor och problem.

Däremot vet jag inte om Linux Mint är bra för företag. Jag sjäv skulle ju helst vilja kunna managera en maskinpark med en vanlig rootbehörighet och inte sudo t.ex.

Kanske Open Suse:s Gnome då är ett bättre val för ett företag..

KDE är trevligt men har för många invecklade inställningsmöjligheter att virra  bort sig i.

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

FoHs bild

Jag skulle köra på 2, av just den anledning som du nämner i 1 (dvs att de lurar sig att tro att det fungerar som in Windows för att det ser ut som Windows). Och jag skulle nog vilja påstå att Gnome är bättre företagsmiljö än KDE, det är lite enklare helt enkelt.

mindlights bild

Grunden i försäljning är diffrentiering... "vad skiljer dig från alla andra?"
Ta t ex Elgiganten, de konkurerar på pris. Att vara billigast.
I andra fall kan man t ex ta BMW där man har en image av kvalitet.
Du har ju hittat din målgrupp, småföretagare.
Min erfarenhet är att småföretagare inte har tid med strul.
De är bra på det de gör (måla, städa eller bokföra t ex). De har datorn som verktyg och är allra minst intresserad av att lära sig hur man gör för att datorn ska göra det de vill.

Du är farligt nära att snudda vid "Jag har det billigaste alternativet" när du skriver "priskänsliga". Om det är något de är så är det "strulkänsliga"... och tro mig, säljer du dig som billigast så blir du inte rik om du inte satsar på volym-marknad... och för att nå det bör du inte vara ensamföretagare

Fundera istället på vad som skiljer dig från alla andra leverantörer i din storlek. Vad är du bättre på? Vad är din styrka? Vad får en småföretagare att köpa något från dig?

Tänk på att du idag får en bärbar dator med Windows för under 4000kr. Kan du konkurera med det så fine, kör på... annars måste du vässa argumenten för ditt erbjudande.

Din målgrupp, vad har de för behov? Vad använder de datorn till? Vad har de för dåliga erfarenheter?

Ett tips, som inte är så hett längre men som är en grej som jag drog igång på mitt gamla företag som just riktade sig mot små och medelstora företag.

Tjänster, det var bara tjänster jag ville vi skulle sälja. Ingen fattade vad jag menade.
Men... tänk dig att din kund har VPN-koppling mellan sina tre kontor. Vi sålde brandväggsboxarna för 5000kr stycket... det var det... sen tjänade vi inte ett öre mer på det. Färdigt.
Min idé var... sälj en brandväggstjänst för 300kr i månaden. I detta priset ingår alltså en styck brandvägg. Om den pajar så kommr vi ut med en med rätt konfigurering och alla regler på plats inom 4 timmar.
Alla vet att brandväggen håller minst ett år men oftast 3-4 utan ett enda problem. Första året tjänade vi inget. Vi gick break even med våra inköpspriser och omkostnader typ. Men andra... och tredje...
Sen tyckte jag att... ja men... småföretagare... de har många filer (alla offerter, bokföring m m) men hur ofta tar de backup? Hur många har bandstation och ett bandschema? Ingen.
Så jag köpte in en server med ett par hundra gig SATA-disk och satte upp rsync.
Kunderna betalade ett par hundra i månaden per gig typ... och vi backade för glatta livet.

Det bästa av allt... om de lämnade oss för att gå till nån annan konsultfirma så var de också tvugna att sätta igång upphandling av VPN och backuptjänster...

Vad jag vill ha sagt är att jag tror på Linux som plattform men i dagsläget är det definitivt inte alla som passar för Linux.
Sondera terrängen så att du har koll på användningsområden. Om kunden redan har 5 års bokföring i Visma... då är de inte så sugna på att inte kunna köra Visma eller?
Vad du inte bör göra är att försöka sätta upp något sunkigt Windows 7-gränssnitt.

Gnome funkar skitbra. KDE likaså.

Det viktiga är att självklara saker funkar. Att videotearing inte uppstår när du spelar film. Att volymkontrollen inte bara försvinner eller kraschar. Att Bluetooth inte håller på och fuckar bara för att datorn vaknar upp ur strömsparläge. Att wifi går igång av sig självt när du slår på wifi-knappen.
Det är sånt som kommer ge dig huvudvärk... inte att Gnome ser annorlunda ut mot Windows.

Ps. En viktig regel, som jag även tror andra här som är egenföretagare håller med om: Var aldrig rädd för att ta betalt. Kunderna älskar att betala för ett mervärde. Ja, det är faktiskt så att något som kostar mer värderas högre av kunden (förutsatt att du levererat vad som är förväntat). Så pruta aldrig på ditt eget värde!

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

johnh3s bild

Om jag bara skulle vilja göra Exempelvis Ubuntu mer attraktivt för folk som kollar så kan man ju byta bakgrundsbild. Har använt en Vista bakgrund på Ubuntu "Aurora at night":

http://neosmart.net/gallery/album/view/wallpapers/Vista/official/8/

Sätta lite widgets, kanske en klocka och nåt annat. Screenlets finns i Ubuntus programförråd:

http://screenlets.org/index.php/Home

Då ser den rätt snygg ut och lik Windows om man nu vill det. Många gillar kanske inte det bruna temat som orginal. Men med enkla medel går det att göra mycket. Som att dra ner listen från överkant till nederkant, så får man alla menyer där istället.

Det är ju Linux ändå men med ett mer "Windows" utseende så att säga.

pingus bild

Många bra synpunkter, tack för det!
Ni har hjälpt mig "sortera tankebanorna" sas, blir nog bra det här!

Mässan riktar sig främst till nystartade, vad jag tänker försöka sälja in är ett komplett kontorssystem med arbetsstationer, brandvägg och gemensam server (för lagring, mejl eller vad som kan behövas). Tjänst/Uthyrning är förstås intressant men jag tror det passar etablerade företag bättre.

Tror jag gör så här:
En dator installeras med Linux Mint Gnome (ni som minns vet vad jag tycker om Mint menmen.. ;-)  ) Snygg bakgrund mm. men struntar i Windows-likhet.
Jag lägger in relevanta program som OpenOffice, Pidgin, Twinkle, Thunderbird el Evolution, ClamAV, JFS samt någon Visma under Wine (har prövat flera Vismaprogram under Wine, alla funkat bra direkt).
I VirtualBox installeras ClearOS, konfas för fildelning, ldap, mejl, samt kanske ytterligare en Mint så jag har 2 arbetsstationer (det är ont om plats, har bara ett litet bord).

Så kan jag demonstrera ett fullt fungerande kontor körandes enbart Linux. (Tror faktiskt inte jag kommer sälja in just LINUX, snarare prata om funktionalitet, stabilitet och inga licenskostnader. Även om jag inte tänker marknadsföra ett lågprisalternativ så innebär ju frånvaron av licenskostnader dels att nystartare lättare kan övertygas pröva, dels slipper kunden allt strul med att hålla koll på antal licenser o.dyl.)

Mässan är först nästa helg, 17-18/9, så fler synpunkter är välkomna!

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

Lyfangs bild

Windows har 91.34% marknadsandel den 14 september 2010

Med Så förvandlas Linux till Windows 7 blir det lättare känna igen sig.

laves bild

Och vad var poängen med detta inlägg?

leochingkwakes bild

Att få folk att tro att Linux är en billig windowskopia? En seriös linuxanvändare skulle ju aldrig köra ett sådant script. 

Lyfangs bild

Bästa skrivbordesutseende för att locka nya? Det blir lättare att använda och bättre användarvänlighet för den stora massan.

fredentofts bild

Du missade:

Ett varnande finger ska dock höjas. Sajten skriver att skriptet inte kommer med några som helst garantier, kan innehålla buggar och det finns inte heller något enkelt sätt att avinstallera temat på när du väl har fått in det på maskinen.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Lyfangs bild

Ja, tack fredentoft!

Lyfangs bild

Disclaimer

The authors/editors of this wiki accept no responsibility in any way whatsoever for the infringement of any intellectual property rights, arising from the use of any information or software provided by the use of this wiki, to enable any sort of Windows 7 theme capabilities for Ubuntu. You use this wiki entirely at your own risk.

"W7 Theme." Maties Ubuntu. Web. 07 Oct. 2010. <http://ubuntu.sun.ac.za/index.php?title=W7_Theme>.

Google Översätt

Disclaimer
Författarna / redaktörer på den här wikin tar inget ansvar på något sätt om intrång i immateriella rättigheter, som härrör från användningen av information eller programvara som tillhandahålls av användning av denna wiki, så att någon form av Windows 7 tema kapacitet för Ubuntu. Du använder den här wikin helt på egen risk.

Har provat och fick det att fungera på Ubuntu 10.04.1, följde instruktionerna och skrev sedan i terminalen:

setup-win7-theme 

Det står även i win7-read-me.html:

Backup

If you have run the Windows 7 theme setup script then a backup of the previous Gnome settings have been saved in your home folder. To try and restore them type the following in a terminal.

tar -xzvf $HOME/win7-uninstall.tar.gz

Logout and login again.

Please note: This method of restore has not been fully tested yet.

Lasps bild

Idag den 8 okt låg denna tråd överst.

JUppenbarligen dubbelpostat. Vad dricker jag ? Pol Remy prisvärt.

Lasps bild

Idag den 8 okt låg denna tråd överst.

Jag har läst inläggen, och ser inget efter mässan.

Det mindlight skrev tyckte jag var bra. Man säljer in en funktion, skit samma vilket OS.

Skapa och sälj Trygghet, Datorn är ett redskap, det är kunskap om vägen och målet som är värt något.

Hur gick det?  Lasp är nyfiken.

pingus bild

Ja hur gick det?
Borde skrivit tidigare förståss men tiden räcker inte riktigt till just nu...

Alltså, det var en liten mässa, ny för året. Syftet var att nystartade företagare kunde visa upp sig. Mässan pågick fredag-lördag i inte särskilt bra lokaler - centralt men ändock.
De flesta utställare var kvinnor, och således hälso/mode/friskvårdsbranscher, men en del andra också.
Total kostnad - inkl. trycksaker o dyl - ca 2000:- (tvåtusen)

Genomförande:
Mitt storstilade projekt med att demonstrera ett komplett kontor med 2 arbetande och gemensam server blev i slutänden en rullande impress-presentation där jag beskrev några av fördelarna med Linux & ÖppnenKällkods-program. Och det var faktiskt bra - vem tusan orkar med annat på en mässa??
Fredagen var bra, rätt många egenföretagare/anställda-med-fritt-ansvar, lördagen "bara" Svenssons/pensionärsrally.

Resultat:
Många nyfikna & intresserade (med "många" avses i detta sammanhang åtminstone ett tjugotal), fick dessutom kontakt med 2 små företag som är intresserade av att införa Linux på hela företaget! Ftg 1 ca 5 anställda, samtliga resande. Ftg 2 har 3 butiker och kanske vill testa Linux i en av dem, ca 3 anställda där.
Klart kul - men det intressantaste var nog ändå att nästan samtliga besökare på mässan, oavsett ålder, kände till Linux!
För bara några år sedan fick jag alltid förklara vad Linux är, nu behövdes inte det - tom pensionärer visste redan!

Så nu återstår bara att illa kvickt testa exchange-alternativ, kalender-& adressbokssynkning till outlook o lite sånt, har ju påstått att jag har bra alternativ till ett antal folk...

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

islemans bild

Kul att det gick bra med att visa upp ditt företag och idé.
Lika kul att folk har fått reda på vad Linux är, även om de kanske inte vet så mycket, så har det åtminstonde hört om det.

Hoppas att det går bra för Dig och att det blir mycket affärskontakter, så att fler får reda på hur bra det är både för etablerade och nystartade företag med open-sorce och att det finns alternativ till "Fönster".

Hör gärna av Dig hur det har gått med allt, det är alltid roligt att veta fortsättningen på saker.

Hälsningar

Michael