Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

MSN I consolen

Hej, jag har precis laddat ner Ubuntu Linux, och jag har inte pillat med detta sedan 8-9 år tillbaka med Linux över huvud taget, så tänkte lära mig allt på nytt igen, minns inte ens hur man loggar in på admin eller gör nått, viktigaste jag behöver få minnas är hur jag kommer in på msn via IRSSI eller vad det heter i consolen Smile gillar inte klienter som man laddar ner =) 

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Pettmans bild

Du skulle kunna installera finch som är ett konsollgränssnitt till libpurple (som även driver pidgin).

johnh3s bild

Jag tycker den bästa msn messenger klienten är aMSN. Den finns redan i Ubuntus programförråd. Funkar även om man har webbkamera.

fredentofts bild

Irrelevant då det var en CLI-klient som efterfrågades.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

larsemils bild

För msn i irssi som du frågar efter så använder man bitlbee. 

Endera ansluter man till en officiell bitlbee server eller så sätter man upp en egen. Irc + msn + massa andra protokoll i ett. Härligt.