Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

USB-pinne som 3g-modem

Jag har stoppat in min USB-pinne med 3:s 3g-modem. Anslutningen kopplar upp utan problem men jag blir inte klok på om den verkligen kopplar upp i 3g läge eller bara i gsm-läge.

dmesg | grep tty ger resultatet:

[    0.000000] console [tty0] enabled

[   48.650719] usb 2-2: GSM modem (1-port) converter now attached to ttyUSB0

[   48.650814] usb 2-2: GSM modem (1-port) converter now attached to ttyUSB1

[   48.650906] usb 2-2: GSM modem (1-port) converter now attached to ttyUSB2

Hur ska jag tyda detta? Inte 3g?

Enligt anslutningsinformationen är modemet i gränssnittet ttyUSB0.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Du har ingen lampa på modemet som indikerar vilket läge den arbetar i? Tycker inte du ska haka upp dig på vad dmesg säger, det är nog mest en generell beskrivning av typen av modem.

frilas bild

Den blå lampan lyser. Vad jag förstår så betyder det väl 3G. Blev bara lite förvånad över den låga hastigheten, med tp-test, på ca 1.5 Mbit. Kollade genom att koppla upp med Windows 7 och det program som följer med. Den visade 3G och där fick jag också ca 1.5 Mbit med tp-test så det är väl bara dålig bandbredd där jag befinner mig.

Är för tillfället i centrala Växjö och tycker att där borde jag få 6 Mbit... 

andys bild

Du kommer tyvärr aldrig få full hastighet i 3gnätet, räkna med hälften.

Jag har dock lyckats komma upp i 10mbit på tre bredband max som ska ge upp till 16 mbit.