Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

3G-mobil som modem via Blåtand

Jag har gjort "set-up" för att använda min 3G-mobil som modem via Blåtand. Detta fungerar bra förutom att uppkopplingshastigheten inte blir mer än för gsm. Har försökt hitta info om hur man ska ställa in "init string" för att få mobilen att fatta att den ska koppla upp i 3G utan att lyckas. Med kabel fungerar det som det ska.

klarar kanske inte Blåtand 3G-hastighet?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Vad får du för hastighet exakt? Vanlig 3G har endast teoretisk maxfart på 384 Kbit/s är det väl, och GSM är betydligt lägre.

Du får absolut räkna med att få avsevärt lägre hastigheter via BT än kabel eller WiFi, men 384 Kbit/s ska det väl klara.

frilas bild

Lite testdata:

USB-modem med TRE ger 6.2 Mbit/s ner och 0.55 Mbit/s upp

Nokia E66 med Telenor kabelanslutning ger 1.1 Mbit/s ner och 0.12 Mbit/s upp

Nokia E66 med Telenor blåtandsanslutning ger 0.41 Mbit/s ner och 0.11 Mbit/s upp

Vore kul om några andra kunde testa och skriva ner sina värden. Ja, jag vet att det kan variera mycket var man befinner sig men i alla fall... I mina testfall har jag haft god signalstyrka.

Hur mäter du?

FoHs bild

Ja, det är ju 3G-hastigheter iaf, alldeles för snabbt för att vara GSM. Dock så är väl maxfarten ganska beroende på telefon också. Jag ligger väl kanske normalt runt 2Mbit/s med min HTC Hero. Bor i Örebro så det är i regel helt ok täckning här.

andys bild

Men vad har du för abonnemang på de båda?

Ger Telenor samma upp till hastighet på det abbonnemanget som du har?

Det är väldigt ebroende på vart man geografiskt sam vilken tid på dygnet det är.

Bredbandskolle ger egentligen inte ett så realistiskt mätvärde då den inte gör hastighetstesten under längre tid.

Nåt har hänt med mitt nät här det blir bättre och bättre hastighet, jag ligger melan 5- 7mbit.

En vardagmorgon kl 7 kom jag upp i 10 mbit., kul och se att det går.

Jag har Tre bredband Max upptill 16mbit, kör usbmodemet i en dovadorouter.