Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Visa -xml-fil i html-sida???

Jag brottas med att få visa ett .xml-dokument på min hemsida. Ett program skapar detta dokument. Ser ut så här ungefär:

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<WhosCalling>
  <ReceivedCall>
    <CallingNumber>070xxxxxxx</CallingNumber>
    <Date>söndag 10 oktober 2010 18:41</Date>
    <CallerName>Nisse Hult</CallerName>
  </ReceivedCall>
</WhosCalling>

Om jag lägger det i ett html_dokument takt av bara så klagar browsern så här:

Denna XML-fil verkar inte ha någon associerad stilinformation. Dokumentträdet visas nedan.
Mitt problem blir att få till denna stilinformaton i en fil jag inte skapar själv. Jag gjorde om den lite manuellt och fick den att se bra ut.

Vad kan jag göra?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

fredentofts bild

Hänvisas xml-filen från en statisk HTML, importeras den på nåt sätt till en "statisk" HTML-fil eller genereras HTML-filen via php eller annat scriptspråk?

Får ta lite olika angreppsväg beroende på förutsättningarna.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

snoopys bild

Jag gjorde en symbolisk länk till min statiska html-sida. när jag klickar på en symbol ser jag innehållet exakt som jag skrev ovan, med taggar m.m. Inte trevligt att se.

Det är spritens fel att vi skjuter på svärmor..... och det är spritens fel att vi missar...

fredentofts bild

Så du försöker alltså öppna en XML-fil rakt av i webläsaren?

-
-

snoopys bild

Så blev det till slut när jag inte hittar det jag söker på nätet. Visste inte att det finns så många sätt att visa information på en hemsida. Men xml-filen skaps bara för att användas på nätet, annars finnes en regelmässig logfil.

Det är spritens fel att vi skjuter på svärmor..... och det är spritens fel att vi missar...

fredentofts bild

Ok, då blir nog http://www.w3schools.com/dom/default.asp en vettig väg att gå.

Om det varit en xml-fil du hade mer kontroll över innehållet i hade jag nog istället skapat en xsl-fil som definierar hur det ska se ut och refererat till den från xml-en.

-
-

snoopys bild

Jaha, så går dt till. Så fick jag lära mig lite om att hantera xml-filer. Kan bli intressant i framtiden.

Tackar för info och länken till w3-skolan.

snoopys bild

Ett PS bara:

Jag skrev och fixade och stod i som bara den för att få till en bra sida med tabell och allt. Startade Firefox i min linuxburk, men nil tabell fick jag se. Jag tog paus med rynkad panna. Satte mig vid XP ett tag. Loggade in på sidan jag inte kunde se, och såg min xml-fil som gjorts om till en underbar tabell!! Jag hade gjort rätt ialla fall.

Nu undrar jag bara varför inte linuxversionen av Firefox visar tabellen?

fredentofts bild

hmmm, låter skumt.

Finns den tillgänglig för koll online?

-
-

snoopys bild

http://downtownsmedby.se/tfn finns en censurerad version av sidan, samma kod men andra nummer och namn.

Vad jag tycker är konstigt är att jag använder Firefox i både XP och linux men de är olika på många små sätt, som i detta fall. Kanske någon inställning jag missat?

leochingkwakes bild

Provade i Google Chrome och Firefox i Linux och jag får fram allt. Så det verkar som det finns nåt hos firefox hos dig som hindrar informationen. XML delen var osynlig dock tills jag pillat med noscript.

snoopys bild

Hittat felet. Jag hade INTE Firefox i linuxburken. Det var Iceweasel. Har nyss bytt dator och fuskat med att installera browsern. Nu har jag Firefox, allt ser bra ut. Tyvärr är inte Firefox standard i Debian längre. Firefox och Iceweasel sägs vara kompatibla, men icke!

leochingkwakes bild

ehm... har firefox någonsin varit standard i debian? under dom år som jag kört debian så har det alltid varit iceweasel. iceweasel är firefox egentligen, vet dock inte vad debianfolket gjort förrutom att byta namn...

detsamma är med mozilla thunderbird som heter icedove tror jag i debian. samma där, vet inte vad dom gjort utöver namnbyte

fredentofts bild

De har "förbättrat", dvs gjort förändringar i koden från den officiella koden och få således inte använda namnet firefox. Det kan ju vara nån standardinställning i icew som är mer restriktiv mot javascript som orsakar problemet i detta fallet.

-
-

Pettmans bild

Har för mig att de tagit bort lite av firefox varumärken också för att få in det i debians licenspolicy.

pcpros bild

Vill också få till nummervisningen på en hemsida.

Kan man få lite mer info hur du gjorde i praktiken ?

snoopys bild

Jag har förstått att det är fler än jag som vill se samtalslistan på en hemsida. Koden till den demo som kan ses på min hemsida finns numera att hämta på samma ställe: http://downtownsmedby.se/tfn

Hur man får xml-filen till webservern beror på var man har sin server. I mitt fall så är det samma maskin vilket gör det enkelt.

snoopys bild

Den .xml-fil som skapas skrivs i ISO-8859-1 står det längst upp.

Detta ser riktigt illa ut på hemsidan. Jag har testat att ändra kodning med iconv till UTF-8, men det vill sig inte. Eller det kanske är fel? Vad för kod ska det vara i HTML? Någon som kan detta med kodning?

FoHs bild

Kan inte så mycket om det där, men det viktigaste är väl att det är samma kodning på hela sidan. Webbläsaren ställer väl in sig på rätt kodning om den har auto-detect. UTF-8 är väl kanske det bästa dock.