Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Hur bli av med resterna?

Jag testar ofta olika program som jag hämtar med Synaptic, tröttnar efter ett tag och "tar bort" det igen. Men när jag kollar i bibliotek som /etc och /usr/bin så ligger ofta en massa kvar av det jag testat och "raderat".

Hur blir jag av med detta skräp? Synaptic eller dpkg tar inte bort allt av de installerade filerna!

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

extons bild

När man kör kommandot apt-get upgrade får man ofta besked om program som är onödiga. Dessa tas bort med kommandot apt-get autoremove. Jag misstänker dock att du inte blir av med de filer du syftar på på annat sätt än genom att manuellt ta bort dom. Var då lite försiktig. (Det kan ju tänkas att vissa av filerna fortfarande används av något installerat program).

LINUX.EXTON.NET

FoHs bild

När du avinstallerar via Synaptic så finns det två sätt att ta bort program på, har du noterat det? Det ena säger sig ta bort alla konfigurationsfiler också ("Complete removal"). Om inte det hjälper kan du testa Ubuntu Tweak som har diverse "städfunktioner".

snoopys bild

Jag kör alltid komplett borttagning för att bli av med allt. Ändå blir det rster kvar. Det kan vara svårt att leta efter allt i ett paket och ta bort det manuellt.

Det är spritens fel att vi skjuter på svärmor..... och det är spritens fel att vi missar...

FoHs bild

Absolut. Men kolla Ubuntu Tweak om det tar bort något mer som "Complete removal" inte fixar.