Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Software Center PCLOS

Jag saknar ett "Software Center" till PCLOS(Liknande Ubuntus)...Har sökt lite på en sökmotor om det finns men jag hittar inget.

Det borde ju utvecklas ett snart isf, då PCLOS står för att vara det lättaste Linux-dist vid byte från Tex windows!

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

extons bild

Duger det inte med Synaptic då? Där kan du ju söka efter alla tillgängliga program.

LINUX.EXTON.NET

krippas bild

Jodå, för mig går det ju alldeles utmärkt! Men för andra som byter från tex windows till PCLOS kanske hade tyckt att det var lättare att förstå sig på att installera ett program om de inte hade sett en massa paket...

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

extons bild

Jo, jag förstår hur du menar och det ligger en del i det, men det finns ju en kategori/program-uppdelning även i Synaptic.

LINUX.EXTON.NET

tux-svens bild

Hur hittar man program?

- Kanske man har hört talas om ett program av kompisar, läst om det någonstans..

- Ett vanligt sätt är aven att man googlat efter motsvarigheten till en annat program som man känner till (Fast för en annan, proprietär miljö..)

När man kommit så långt går det utmärkt att använda Synaptic för att slutligen se om programmet finns för min dist och gärefter installera det.

I Mint finns ju även Programhanteraren som går att söka i på ett annat sätt och även ger upplysning om programmets populäritet och recensioner.  Det är väl kanske något sådant du efterlyser. 

Men inte kan man hävda att Windowsanvändare är vana vid något sådant.   Om det är något de INTE är vana vid är det väl ett programarkiv med många tusen alternativ......HELT GRATIS...??

Wink

Jag har nu kört PCLOS en tid och tycker att det fungerar stabilt och bra.  Men jag brukar ändå inte rekommendera det för de som skall migrera över till linux.   Det finns för många hakar och möjligheter att virra bort sig.

En granne som migrerat till Linux Mint 9 Gnome för en tid sedan är ett lysande exempel, han har egentligen inga frågor till mig.  Han sa att frun hade varit inne på datorn när han varit borta en dag.  Kommentaren från henne när han kom hem var "Det där nya var ju mycket enklare att använda"  Smile

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

extons bild

Ja, du har helt rätt tux-sven! I Windows finns ju inget "Software Center" alls.

LINUX.EXTON.NET

krippas bild

Ja, men då krävs det ju att man vet vad Synaptic är för något. Vill man ha ett musikprogram tex och väljer Musik i kolumnen i Synaptic så får man allt vad msik är i hela paketutbudet, det är inte så lätt att välja rätt då. För oss är det lätt som en plätt!

Jag tyckte bara att det hade varit bra med ett software center, inte för mig, men för andra!

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

tux-svens bild

Har du kollat in Programhanteraren i Linux Mint?   Med den kan du söka på kategorier och läsa  beskrivningar om vad programmen gör, se betygssättning läsa recensioner.  Är det inte vad du efterfrågar? Smile

I så fall är det bara att rekommendera Linux Mint istället för PCLOS....  Wink

Och förstår man inte vad en Programhanterare är, då börjar det bli riktigt svårt... Laughing out loud

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

krippas bild

Jag testade mint för ett år sedan, helt ok. Men det är inte aktuellt just nu byta p.g.a saknad av programcentral

johnh3s bild

Jag tycker att för nybörjare är Linux mint bland de enklare. Även Pardus om man gillar KDE skrivbordet.

Men de som byter från Windows försöker ofta installera som förut via hemsidor. Det blir en viss "kulturkrock" innan man har lärt sig hur det funkar.