Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

[EJ LÖST]MultiLjud

Hur kommer det sig att man/jag inte kan ha flera ljudkällor igång samtidigt, lyssnar jag på musik genom tex Audacious, och öppnar Opera för att se ett videoklipp så tystas musiken, samma med Skype?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Har du avinstallerat PulseAudio måhända?

krippas bild

Hej, inte med flit...Är det installerat automatiskt med Debian Squeeze tro? Är inte hemma förrän på torsdag, ska kolla det då, återkommer!

Så det är pulse som sköter det då?

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

fsns bild

Många ljudkort är uppbyggda med förvånansvärt enkel hårdvara. I princip fungerar de så att man pekar ut en minnesarea i minnet, en buffert, där det finns okomprimerat ljuddata, och så spelar ljudkortet det ljudet om och om igen. Ett ljud-spelarprogram fungerar på så sätt att det byter ut ljuddatat i bufferten allt eftersom ljudkortet har spelat det, så att det verkar som om ljudkortet  spelar ett längre ljud. Storleken på bufferten brukar gå att ställa in, större buffert ger mindre risk för "dropouts" (dvs. att ljudkortet hinner ikapp och förbi innan man hinner fylla på med nytt data) men gör längre fördröjning, mindre buffert ger mindre fördröjning men mer risk för dropouts.

Fördröjningen i ljudet innebär att om man har en händelse som är synkad till ljudet, så kommer inte den händelsen samtidigt som ljudet spelas. Exempelvis, man spelar den gamla klassikern Doom, och där skjuter man med sin hagelbössa mot en Imp, men smällen hörs nån sekund senare. Ganska irriterande.

Om två program skulle tala om för ljudkortet vad den skall spela så skulle det inte fungera, ljudkortet skulle bara spela den sista bufferten den fått instruktion om. Alltså kan bara ett program allokera ljukortet åt gången.

Vill man spela flera ljud samtidigt så får man mixa ihop de ljud man vill spela med ett program, innan man skriver det till ljudbufferten. I Windows är det directsound-subsystemet som gör detta. I Linux/Unix har det funnits olika system för att göra detta, och de systemen heter saker som Jack och Pulseaudio, äldre lösningar hette esd och artsd. Alla subsystemen gör fler saker än ljudmixning, men det är en viktig uppgift. Även Alsa skall gå att klara av mixning, men att konfigurera Alsa verkar kunna vara exakt hur komplicerat som helst.

Lite bättre ljudkort har stöd för mixning i hårdvaran, som exempelvis Soundblaster Audigy. Har ljudkortet stöd får hårdvarumixning så brukar Alsa, dvs. det projekt som skriver ljudkortsdrivrutiner i Linux, implementera stöd för det som kallas "multiple open", dvs. att flera program kan begära access till ljudkortet samtidigt. Har man ett sånt ljudkort behöver man inte Pulseaudio.

Inte nog med att Pulseaudio måste vara installerat, konfigurerat och igång, applikationerna måste vara skrivna för att använda Pulseaudio-APIerna. Gissningsvis kan också Pulseaudiosystemet "låtsas" ett ljudkort, så att program som är skrivna direkt för ALSA eller det äldre OSS, kan använda Pulseaudio som om det vore riktiga ljudkortsdevice, men om det vet jag inget.

Jag är lyckligt ovetande om hur man konfigurerar PulseAudio, min dist gör det automatiskt åt mig verkar det som.

(Sedan har ljudkort ofta fler funktioner, som att agera midisynth/sequencer etc., men det är en annan historia.)

tux-svens bild

Tack fsn. En mycket intressant beskrivning.   Smile

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

krippas bild

Tackar tackar, mycket bra skrivit...

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

pingus bild

En annan, men relaterad, fråga då:

Jag kan spela ljud från div ljudkällor samtidigt, så ljudsystemet är väl ok.
Men om jag kör vissa spel, tex CivCTP för Linux eller Capitalism i wine, då funkar detta inte längre! Jag får ljud antingen från spelet eller från andra applikationer. Har prövat både med inbyggt/integrerat ljud "HDA ATI SB" och separat ljudkort "SoundBlaster xtreme fidelity" ingen skillnad.
Har detta att göra med spelen eller ljudsystemet? (Vet faktiskt inte vad jag har, Debian Lenny / AMD64 & kde 3.5.)

CivCTP har jag fått för mig använder OSS, hjälper inte byta till det i inställningarna för ljud. Capitalism/Wine har jag ingen aning om vad som används.

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

FoHs bild

Wine har inte (så vitt jag vet) börjat använda sig av Pulse riktigt än. De kör OSS/ALSA fortfarande, som systemet sedan fångar upp via PulseAudio. Det kan säkert tänka sig bli lite strul med dessa äldre ljudsystem. Tveksamt om det skulle bli bättre av att avinstallera PulseAudio. Jag tror inte det.

krippas bild

Haha, installerade Pulse-paket, fungerar bra nu, fan vad enkelt...Tack 

pingus bild

Hmm intressant detta!
Jag hade inte PulseAudio, så jag installerade det.
Nu kan jag i kde välja - inte PulseAudio, men väl "Jack-ljudanslutningsredskap". Och då funkar multiljud med Capitalism i Wine dock inte med CivCTP.

Usch det här med ljud, ljuddrivisar & ljudsystem är en riktig djungel!

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

krippas bild

Ok, jag sitter här och lyssnade på min idol Bob Dylan med hjälp av Audacious, och så råkade jag klicka på en flashlänk, och då försvann ljudet, flash tar alltså fortfarande över ljudet...F*N oxå...Jag har ofta probelm med ljud i linux, vad ska jag göra nu, kompilera å greja eller? Jag är inte sugen på att byta ut Debian Squeeze

FoHs bild

Vad fick dig att säga att det fungerade tidigare? Var det någon kombination av ljudkällor som lyckades spela samtidigt då? Kan du exempelvis lyssna på musik och se en film i en filmspelare samtidigt osv. Isf torde det vara någon inställning i mjukvarorna också, som spökar.

Mjukvarorna behöver väl programmeras för att använda PulseAudio. VLC har exempelvis ett PA-plugin. PA, när det är installerat, ska ta hand om ljud som går till ALSA också. Men det kanske kan tänkas att PA inte är lika integrerat (out-of-the-box-standard) i Debian som i Ubuntu och då kanske programmen är inställda på annat. Sen är ju Squeeze inte stable-version, så buggar är väl inte helt oväntat Smile

atas bild

Att kombinationen flash och alsa kan bli så där är väll närmast klassiskt. Debian har har garanterat färdigkompilrad paket md pulseaudio. I annat fall kan du väll testa "esd" eller dylikt, men jag tror det är ett dött projekt som inte utvecklas längre, dessutom ska det ge sämre ljudkvalitet än pulseaudios mixning.

I arch är dett i vart fall inga problem att installera pulseaudio manuellt och jag föreställer mig att debian är lättare/mera färdigkonfigurerat.