Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Alternativ till MS Exchange

Jag tänkte på allvar börja marknadsföra alternativ till MS-Exchange för mindre företag, tror det finns en bra marknad för detta.
Det finns ju ett antal att välja mellan, tänkte lyssna här först vilka som kan vara lämpliga? Jag skulle ju förvisso kunna installera alla fria & läsa massor om de icke-fria på egen hand, men det torde ta månader innan jag kommer någon vart.
Så föredrar att nyttja er kunskap!

De krav som finns är:
POP & IMAP
Gemensam & privat kalender
Gemensam & privat adressbok
Funka ihop med Outlook (kommersiell plugin är ok) & WindowsMail i Win7

Jag har börjat snoka lite, hittat ett gäng:
Citadel, Zimbra, Kolab, Scalix, OpenExchange, Axigen, InsightServer, SME server, Zarafa, Synovel, NetWin, Mirapoint, Meldware, Indimail, GroupWise, (Gordano - för dyr), Axigen, Atmail, James.
Kan jag få ner listan till kanske 5 har jag en rimlig chans utvärdera dem sedan..

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Kristians bild

För mindre företag som vill slippa egen hosting med backup och allt vad det innebär finns Google Apps. Kostar cirka en krona om dagen för varje anställd. Då får man även dokumenthantering och samarbetsmöjligheter i realtid.

---------------------------------------

pingus bild

Jupps, mycket riktigt - men vitsen för mig är att sälja in någonting som jag själv kan tjäna lite kosing på. :-) 

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

Kristians bild

Jo, jag förstår det Wink Kika in Zarafa, den fungerar bra med Outlook inklusive dess kalender och stödjer POP/IMAP.

---------------------------------------

jonasbjorks bild

Du kan tjäna en slant på att sälja in Google Apps till företag. Ta konsultarvode. Bidra med hjälp och support om de kör fast. Sälj ett supportavtal för 3995 / år ?

Du tjänar inte mindre på att inte låsa in användarna till "din" produkt. Tvärtom sparar du massor på att låta andra stå för tekniken och själv säljer du din kunskap om produkten till din kund.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

atas bild

Är inte Microsoft web apps gratis för mindre företag för ungefär samma funktionalitet som google apps?

pingus bild

Nå, visst finns Google & Microsoft, visst kan man tjäna pengar på att konsulta deras produkter. Men det är inte det jag vill!

1) Profilering. Mitt företag kan bli ett bland flera tusen som helt enkelt sköter driften åt företag, vad de än har, eller ett företag med egen identitet, med lite mer "unik" inriktning. Det ger färre möjliga kunder men också betydligt färre konkurrenter, samt att det ger mig helt andra möjligheter att profilera mitt företag.

2) Expansion. Kan jag sälja in en Linuxserver till ett företag så ökar möjligheten att de i framtiden kan bli intresserade av att byta även arbetsdatorerna vilket då ger mig mer jobb. En Linuxserver har ju den nackdelen att den ger väldigt lite jobb - i motsats till MS-servern - men detta tror jag kunden upplever som någonting positivt!

3) Kontroll. Personligen är jag väldigt skeptisk till ett totalt beroende av ett enda jätteföretag. Alla är inte det, visst, men det är ingenting jag personligen vill sälja in (se även punkt 1).

Sedan finns lite andra fördelar med en lokal server, vet flera företag med 5-10 anställda, många pdf-bilagor i mejlen & en lina på 2Mbps för att bara nämna en.

Så lokal server är vad jag kommer att marknadsför, ett tips hittills på det ska kika på den!

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se