Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Första-hjälpen handbok på g

Jag kommer att börja marknadsföra Linux snart till allmänheten, innebär att jag pressar LinuxMint-skivor med snygg etikett och bifogar en liten användarhandbok för nybörjare. Sedan sprider jag dem till alla jag möter med käcka tillrop!

Det finns ju en tämligen gedigen manual för Mint, och div liknande för andra system, men det jag nu ska skriva ihop är en kom-igång-hjälp för dem som testar Linux första gången.
Det blir då inriktning på att förklara vissa skillnader, som hur program installeras, "Inställningar" i Firefox ligger på olika ställen Win/Lin, typsnittsproblem, ctrl+alt+F# etc.
Den ska bli kortfattad, rymmas på insidan av ett dvd-fodral max 4 sidor tror jag.
Jag har börjat skriva, slog mig sedan att andra kanske redan gjort det / helt el delvis? I så fall skicka gärna dokument el länk!
Jag tar också tacksamt emot kommentarer om vad som bör vara med, bifogar mitt första utkast (helt oformaterat & oordnat, det blir senare nu gäller det innehåll.)
Självklart kommer den färdiga handboken finnas tillgänglig på nätet.

BilagaStorlek
första_hjälpen.txt2.48 kB