Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Iphone USB tethering i xubuntu 10.10 fungerar inte...

Hej igen. 

har tröttnat på att söka och mecka med det här nu. 

har använta samma metod som jag gjorde i ubuntu 10.10 och i xubuntu 10.04 

dvs

"sudo apt-add-repository ppa:pmcenery/ppa

"sudo apt-get update

"sudo apt-get install ipheth-utils

detta dungerade klockrent under ubuntu, men i min nuvarande dist Xubuntu 10.10 så går det bara inte...

mycket frustrerande.. någon som vet om det fungerar i xubuntu 10.10 eller inte och i så fall varför ? 

Och frågar samtidigt efter tips å andra program el. liknande som kan göra iphone användandet lättare genom linux så man i så stor utsträckning som möjligt slipper använda en windows burk Tongue

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Finns inget paket som heter ipheth-utils som man kan se här iaf: https://launchpad.net/~pmcenery/+archive/ppa?field.series_filter=maverick

Laser_Bladers bild

Kan hända. Men det fungerade för tre dagar sen i xibuntu 10.04

och har fungerat klockrent i ubuntu i snart ett halvår.

länk till sidan http://www.ubuntugeek.com/iphone-tethering-on-ubuntu-9-10-karmic.html

så frågan är varför det inte fungerar i xubuntu 10.10

tips på andra alternativ att göra samma sak mottages gärna.

FoHs bild

Ja, fast du installerar inte ett paket från den PPA som du lägger till, eftersom paketet ipheth-utils inte finns med där. Jag har också ett paket som heter ipheth-utils utan att ha lagt till den där PPA:n, så med andra ord finns det i det vanliga paketförrådet. Om installation av det paket som finns i PPA:n fixar ditt problem kan jag inte säga, har det funkat med den version som finns i vanliga paketförrådet under andra versioner så borde det ju rimligtvis fungera i Xubuntu 10.10 också.

Laser_Bladers bild

Får prova igen då. För det känns otroligt olågiskt att det helt plötsligt inte fungerar. Datorn hittar inte ens telefonen när jag pluggar i den.. Provar igen och återkommer med resultat.

Laser_Bladers bild

Får det bara inte att fungera. Finner det helskummt, gjort precis likadant som ag gjorde med ubuntu. Men Xubuntu tjurar, hittar inte telefonen när jag pluggar in den ens, så jag kan kolla bilder osv. 

Ingen som vet varför Xubuntu bråkar? 

FoHs bild

Vad säger kommandot dmesg efter att du satt i telefonen? Händer det något där alls?

Laser_Bladers bild

De sista två raderna vid komandot dmesg

[42544.576132] usb 1-1: new high speed USB device using ehci_hcd and address 8

[42544.958550] ipheth 1-1:4.2: Apple iPhone USB Ethernet device attached

Så det verkar som att den hittar telefonen iaf. Men inte mer. 

I ubuntu kom det upp två meddelande rutor direkt när man pluggade in den som sa att jag kopplat in ett medium med bilder och musik och vad jag ville göra. Men som sagt ingenting händer. 

FoHs bild

Det är autoplay-funktionen du syftar på, och den kan så klart fungera olika beroende på operativsystem. Vad du behöver kolla är om filhanteraren visar någon enhet som kan monteras. Annars får du kanske montera den själv.

Fast jag lägger märke till att den hittar en Ethernet-device, dvs ett nätverkskort. Du kanske endast behöver ställa om telefonen till masslagringsenhet igen.

Laser_Bladers bild

Filsystemet hittar ingenting.

Ska prova som du säger att inte ställa telefonen i tethering läge. 

Me problemet kvrarstår, jag kan inte använda tethering funktionen, eftersom xubuntu inte hittar den, annat än när man kör dmesg. men den dyker inte upp som eth1 i nätverksanslutningr som på ubuntu och den ansluter inte automatiskt. så var hittar jag den? 

orkar/vill verkligen inte byta tillbaka till ubuntu på denna burken då xubuntu var en hel del snabbare... Sad

edit: kopplade in telefonen utan att ha tethering aktiverat. fick samma sak

"usb 1-1: new high speed USB device using ehci_hcd and address 9

[45296.702602] ipheth 1-1:4.2: Apple iPhone USB Ethernet device attached

men ingenting dyker upp i filhanteraren. 

FoHs bild

Blir osäker på vad det är du ska göra. Vill du använda telefonen som modem eller vill du bara få upp innehållet på telefonen i filhanteraren? Av namnet att döma på paketet så ser det endast till att man ska kunna använda telefonen som modem, och då ska ju inget dyka upp i filhanteraren. Oftast brukar dmesg säga var enheten tar vägen efter att den hittat den.

Här är ett exempel med en Skype-telefon (GENERIC USB Audio device) och ett vanligt USB-minne. I det senare fallet ser man att den hamnar som /dev/sdc.

[89907.037903] usb 6-1: new full speed USB device using uhci_hcd and address 4
[89907.333628] input: GENERIC USB Audio Device as /devices/pci0000:00/0000:00:1d.0/usb6/6-1/6-1:1.3/input/input6
[89907.333729] generic-usb 0003:0C45:184C.0005: input,hidraw1: USB HID v1.00 Device [GENERIC USB Audio Device] on usb-0000:00:1d.0-1/input3
[90326.168085] usb 6-1: USB disconnect, address 4
[90329.970366] usb 2-1: new high speed USB device using ehci_hcd and address 4
[90330.125534] scsi7 : usb-storage 2-1:1.0
[90331.119162] scsi 7:0:0:0: Direct-Access     Kingston DataTraveler 2.0 PMAP PQ: 0 ANSI: 0 CCS
[90331.119474] sd 7:0:0:0: Attached scsi generic sg2 type 0
[90332.532308] sd 7:0:0:0: [sdc] 1953792 512-byte logical blocks: (1.00 GB/954 MiB)
[90332.532893] sd 7:0:0:0: [sdc] Write Protect is off
[90332.532895] sd 7:0:0:0: [sdc] Mode Sense: 23 00 00 00
[90332.532897] sd 7:0:0:0: [sdc] Assuming drive cache: write through
[90332.534981] sd 7:0:0:0: [sdc] Assuming drive cache: write through
[90332.534984]  sdc: sdc1
[90332.537535] sd 7:0:0:0: [sdc] Assuming drive cache: write through
[90332.537538] sd 7:0:0:0: [sdc] Attached SCSI removable disk

En annan sak som kan strula i Xubuntu när det gäller att använda telefonen som modem, är själva nätverksapplikationen. Jag vet inte om Xubuntu använder sig av NetworkManager som Ubuntu, men om inte så är det möjligt att problemet ligger där. Egentligen vore det intressant om du kunde testa Ubuntu igen, bara för att se om det är systemet eller telefonen som hakat upp sig.

Hittade den här sidan som beskriver hur det hela ska gå till: http://giagio.com/wiki/moin.cgi/iPhoneEthernetDriver

Laser_Bladers bild

jag vill både komma åt filerna, foton/musik samt använda telefonen som 3g modem, precis allt et funkar klockrent med ipeth-utils i ubuntu, linux mint 10, samt xubuntu 10.04 men inte i xubuntu 10.10 vet inte om xubuntu och ubuntu använder samma nätverkshanterare men det ser lika dant ut här i xubuntu. 

Får snart ge upp och byta till ubuntu igen känner jag.. trots slöheten.. Sad

FoHs bild

Om det inte är något speciellt du saknar i Xubuntu 10.04 kan du ju köra med det annars. Men sidan jag länkade till, får du upp denna raden i dmesg efter den du redan klistrat in?

[ 8181.463067] usbcore: registered new interface driver ipheth

Kör kommandot ifconfig i terminalen så ser du alla enheter. Kan ju vara så att det är något strul med nätverkshanteraren i Xubuntu 10.10 som gör att det inte dyker upp där kanske.

Laser_Bladers bild

allting såg oki ut både i dmesg och ifconfig. antagligen nånting med nätverket i xubuntu. 

Jag gav upp och gick över till nyaste Mint i stället. Där det fungerar klockrent.

inte bara av denna anledningen, saknade Nautilus lite med..

Dock hittade jag en annan sida att installera ipeth-utils med nåt extra tillägg., men givetvis hittar jag den inte nu... tror nämnligen att det hade hjälpt i xubuntu med.

Mint känns lite tyngre men nu fungerar iaf allt som det ska.

Tack för all hjälp !