Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Problem med grafik vid uppstart

Hej!

Har problem med grafiken i Wubi Kubuntu 10.10, grafiken får färgränder vid uppstart. Datorn är en Dell Latitude 131L Mobile AMD Sempron.

http://www.dell.com/downloads/global/products/latit/en/spec_latit_131l_en.pdf

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Om det bara är i uppstarten skulle jag personligen inte engagera mig speciellt mycket. Vilken drivrutin använder du? Den proprietära från AMD/ATI har inte stöd för KMS så den visar inte uppstarten som det är tänkt, men eventuellt kan du kanske få ett bättre resultat genom att skicka med önskad upplösning i grub.

Lyfangs bild

Ibland fungerar det, ibland inte. Om grafiken får färgränder vid uppstart startar jag om.

Vilken drivrutin använder du?
Standard drivrutin med öppen källkod.

FoHs bild

Jag tolkade dig som att det är färgränder under uppstarten, men jag inser att "vid uppstart" kan tolkas som att det är då de uppstår och sedan kvarstår. Om de försvinner efter att uppstartsprocessen gått igenom (dvs plymouth) så ser jag inget problem. Om det är så att drivrutinen får en dålig start och sedan fungerar dåligt så skulle jag testa med den proprietära drivrutinen. Det ger inte bara bättre prestanda utan förmodligen bättre batteritid eftersom strömsparfunktionerna torde vara bättre.

Lyfangs bild

Ja, färgränderna kvarstår efter uppstartsprocessen och jag hittar inte en ATI Radeon Express 1150 proprietär drivrutinen på AMD:s hemsida.

FoHs bild

Jag har aldrig behövt besöka tillverkarens hemsida för att installera en proprietär drivrutin för grafikkort. Finns den inte med i System -> Administration -> Additional drivers (fd Hardware drivers)? Antar att den svenska översättningen är Ytterligare drivrutiner eller nåt åt det hållet.

Finns den inte där så finns den på AMDs hemsida också, men beroende på vilken version av Ubuntu du kör så kanske den inte kommer fungera (tror bara den går upp till 9.10 pga version av Xorg). Gå till amd.com -> Support & Drivers -> Download graphics drivers. Välj Integrated Motherboard Graphics i steg 1, Radeon Xpress Series i steg 2, Radeon Xpress 1150 i steg 3 och slutligen Linux x86 om du kör 32-bitars eller x86_64 om du kör 64-bitars.

Lyfangs bild

Ny laptop, funkar ATI?

Installerade Linux Mint 9 på en bärbar Dell med ATI grafikkort och efter GRUB så blev det bara vertikala streck med färg.

http://www.linuxportalen.se/forums/2010/06/12/ny-laptop-funkar-ati#comment-91492

FoHs bild

Funkar Windows med proprietära drivrutiner på datorn? Om inte så är det sannolikt fel på kortet etc (har väldigt nyligen haft detta "underliga" problem med ett ATI-kort, där nätagget inte orkade driva det när de proprietära drivrutinerna installerades både på Linux och Windows, men det gick bra med radeon-drivaren). Att det blir färgränder emellanåt vid uppstart kan ju vara en indikation på det också. Det kanske blir överhettat?

Om det funkar under Windows med de stängda drivarna så kör du nog med en för ny distribution för att de stängda drivarna ska fungera under Linux.

Lyfangs bild

Funkar Windows med proprietära drivrutiner på datorn?

Ja.

Jag kör slackware-current och är nu tvungen att använda kms för mitt kort i min laptop.

La därför till följande i min lilo.conf eller första gången så laddade jag den manuellt.

append="radeon.modeset=1"

Detta talar om att den ska använda den nya öppna rutinen med kms då stödet ändrats i nyare versioner av xorg.

Men tyvärr så är den för tillfället sämre på 3D men tror det löser sig snabbt i nyare kärnor.

FoHs bild

Tror det kommer dröja bra länge innan radeon-drivaren motsvarar prestandan i ATIs stängda drivare. Phoronix har haft lite jämförande tester och det är riktigt stora skillnader.

Jag var helt nöjd med den gamla öppna som inte använde kms.

Men den med kms laggar i dom få spelen jag spelar på min laptop men fungerade utmärkt med den äldre, men det löser dom nog snabbt.

FoHs bild

Låter märkligt. Är du säker på att det är olika versioner på exakt samma drivare? Finns/fanns en radeonhd också, och så ati då. KMS ska inte inverka på det viset då det endast sätter upplösning och skärmdjup. Visst kan det vara så att just den nya versionen har sämre prestanda, men jag tror knappast det beror på KMS-tekniken i sig.