Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Filmprogram?

Finns det något program man kan ladda ner för att kolla på film? Eller fattas det någon plugin för mig? Har nyss börjat använda linux och kan bara se vissa filmer och börjar bli ganska less på det nu.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

IngeSvs bild

Du behöver kanske ange vilken linuxdistribution du använder för att få ett eventuellt svar på din fråga.

Lyfangs bild

FoHs bild

Om det är så att du använder medföljande filmspelaren i Gnome-skrivbordsmiljön så är det nog vissa format som förblir ospelbara. Testa Gnome Mplayer och/eller VLC, men du kan säkert installera vissa paket för att få filmerna att funka även i andra spelare. Se Lyfangs länk.

Kulles bild

Gnome Mplayer får jag inte till, kommer bara fram massa text. VLC har jag erfarenhet av och vet att det funkar. Men för att ladda ner den måste jag tydligen in i Synaptic Package Manager. Då ska man ange ett lösenord står det. Naturligtvis har inte jag det, han som har det är utomlands och kommer hem efter nyår. Får nog vänta tills dess med att lösa mitt problem. Men nu vet jag åtminstone hur jag ska gå tillväga.

Tack så mycket!

bittins bild

mplayer och vlc <3

johnh3s bild

Om du vill göra det enkelt för dig så ta en dist som funkar "out of the box" med förinstallerade mediacodecs. Då slipper man söka en masssa paket. Alla 3 exempel nedanför är såna:

Linux Mint:

http://www.linuxmint.com/

Pardus:

http://www.pardus.org.tr/eng/

PcLinuxOS:

http://www.pclinuxos.com/?page_id=10

Kulles bild

Plockade hem Linux Mint men verkar inte kunna öppna det. Får upp det i nåt program som heter Archive Manager och det verkar helt värdelöst.

FoHs bild

Det är en operativsystem och installeras via CD eller USB-minne, och det är nog inte vad du vill ha just nu (ett nytt operativsystem till alltså). Linux fungerar på det sättet att man anger ett lösenord vid administration av systemet, som säkerhet. Så du får nog vänta som sagt Smile Dock konstigt att du bara får fram "massa text" med Gnome mplayer. Hade det varit vanliga mplayer hade jag kanske förstått det, men just den som heter Gnome mplayer ska se ut ungefär som den inbyggda spelaren.

Kulles bild

Kan testa igen så återkommer jag med vad det står för något.

Kulles bild

Behövs det något särskilt program för att öppna Gnome mplayer?

FoHs bild

Nej. Eller ptja, du behöver väl skrivbordsmiljön Gnome, eller åtminstone lite paket från det om du kör med KDE. Du har inte berättat vilken Linuxdistribution du använder. Hänvisningen till Archive Manager tidigare tyder ju på en Gnome-baserad dock (tror jag).

Men vad är det för text som kommer när du försöker starta det, kopiera och klistra in så kanske vi kan bli lite klokare. Är lite för lite information som det är nu.

Kulles bild

Har varit bortrest, såg svaret först nu.

Här är ett exempel av vad som står. Har en hel drös med såna här. Står även "read only" inom parentes när jag öppnar det. Var hittar man Linuxdistributionen då?

/* -*- Mode: C; indent-tabs-mode: t; c-basic-offset: 4; tab-width: 4 -*- */
/*
 * gm_strfuncs.h
 * Copyright (C) Kevin DeKorte 2006 <kdekorte@gmail.com>
 *
 * gm_strfuncs.h is free software.
 *
 * You may redistribute it and/or modify it under the terms of the
 * GNU General Public License, as published by the Free Software
 * Foundation; either version 2 of the License, or (at your option)
 * any later version.
 *
 * gm_strfuncs.h is distributed in the hope that it will be useful,
 * but WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
 * MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.
 * See the GNU General Public License for more details.
 *
 * You should have received a copy of the GNU General Public License
 * along with playlist.c.  If not, write to:
 *     The Free Software Foundation, Inc.,
 *     51 Franklin Street, Fifth Floor
 *     Boston, MA  02110-1301, USA.
 */

#include <glib.h>

#ifdef __cplusplus
extern "C" {
#endif

void gm_str_strip_unicode(gchar * data, gsize len);
void gm_str_replace_amp(gchar * data);
void gm_str_unreplace_amp(gchar * data);    
gint gm_str_hms_in_seconds(gchar *timestr);

#ifdef __cplusplus
}
#endif

1951s bild

Enligt ditt första inlägg har du tydligen fått igång någon linuxdistribution, men du hemlighåller ju fortfarande

vilken distribution det är. Får forumet reda på det är det lättare att informera dig om vad som behöver

kompletteras.

Vill du prova en annan dist måste du först ladda ner önskad linuxdist och sedan bränna en avbildining till

CD- eller DVD-skiva. Starta sedan om datorn med skivan i spelaren och följ installationsinstruktionerna.

Du kan även ha olika linuxdistar installerade samtidigt på olika partioner på hårddisken.

Ubuntu, PCLinuxOS, Fedora är olika operativsystem precis som

Windows XP, Windows Vista, Windows 7

FoHs bild

Den där texten är en källkodsfil. Jag antar att du besökt Gnome-mplayers hemsida och laddad ned källkoden i tron att du kunde installera det som på Windows. Programinstallation på Linux fungerar inte så, om du inte vill kompilera själv. Normalt sett så installerar du program via pakethanteraren eller i färdigförpackade filer. Det lösenord som behövs för att installera program via Synaptic (vilket antyder att du kör Debian, Ubuntu eller Linux Mint, står det något sådant namn någonstans månne?) är samma som din användares lösenord, så det bör du känna till om du inte har automatisk inloggning aktiverat.

Är det "han som är utomlands" som installerat Linux åt dig? Be honom i så fall att åtminstone berätta vilken distribution han installerat så att du kan få hjälp på nätet, och vilket lösenord han satt åt dig. Det vore även förträffligt om du fick en liten genomgång i grunderna, exempelvis programinstallation.

Utan lösenordet kan du inte installera program på Linux, varken via källkod eller pakethanterare. Be din kompis hjälpa dig först, sen kan vi eventuellt hjälpa dig vidare.

Kulles bild

Det är Ubuntu jag kör med. Ska snacka med honom om lösenordet, för nu är han hemma igen.