Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Rensa hårddisken i Linux

Det är en bra idé att regelbundet rensa webbläsarens webbhistorik, cacheminne, ta bort cookies m.m.

Men behöver man rensa temporära filer från /tmp, /var/tmp eller loggfiler?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Om man vill så kan det väl vara en bra ide. Själv sitter jag med en SSD-disk i datorn så utrymme är det rätt dåligt om. Man kan ju exempelvis använda ett program som Bleachbit för att rensa ut onödiga saker.

bittins bild

Tack för tipset, ska kolla på Bleachbit Smile

LAltinells bild

Varför rensar du historik, cachen och cookies? De finns ju där för en anledning. Okej om du inte vill att folk ska kunna få reda på vad du surfat på osv. Men då finns ju andra bättre sätt. Exempelvis om man använder Chrome (eller Chromium) så finns ju inkognito för att inte lämna spår.

Så varför? Smile

Lyfangs bild

När man rensar en dator från onödiga filer frigör man plats och att rensa kakor är bra för den personliga integriteten.

LAltinells bild

Om det är för platsens skull finns det bättre saker att rensa, exempelvis din pakethanterares cache? Onödiga paket etc. Lite kakor tar inte mycket plats, det är ju i princip bara textfiler med ett par rader text.

Min poäng var just att det inte var "bra" att rensa eftersom de finns där av en anledning. Är du orolig för din integritet finns det som sagt andra sätt att skydda sig bättre och om du tvunget vill undvika kakor så går det att ställa in din webbläsare att aldrig ta emot kakor i första början. Generellt "går dina kakor ut" (expires) efter trettio dagar och då tar webbläsaren bort kakan eller byter ut den mot en nyare.

Men jag antar att jag fått mitt svar..