Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Dualboot windows 7 och linux mint problem.

Tänkte höra om det finns någon dualboot expert där ute som skulle kunna hjälpa mig.

Jag har en HP Pavilion dv6 med amd processor. Med den fick jag Windows 7, problemet är att jag inte kan installera linux mint på den bredvis windows 7, när jag sätter i mint skivan så är alternativet för att köra systemen sida vid sida borta, och den vill att jag ska radera hela disken, vad göra?

Till datorn så fick man ju bara rädnings dvder.

Har installerat linux mint på den, och det fungerar okej tycker jag.

Men skulle ju vilja dualboota.

Någon som kan hjälpa till?

Mvh

Ove

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Du bör kunna partitionera själv, endera via Mints installationsprogram (kan normalt väljas på samma ställe som "Radera hela disken" och "Installera sida vid sida") eller med ett separat partitioneringsprogram som du bränner på CD eller kopierar till USB (rekommenderar http://partedmagic.com/ ). Det du behöver göra är att ändra storlek på Windows-partitionen så att du får ett område med ledigt utrymme på hårddisken, sedan bör du i Mints installationsprogram kunna välja att installera Mint till största ledig utrymme på disken.

metalmacs bild

Okej, tack ska prova dina tips, när jag ändå är på fråghumör, Wink kan man formatera en stor partition som både linux och windows 7 kommer åt, så kan jag ha mina bilder, musik och filmer på den, tex, 50gb för windows7, 50 gb för linux och 400gb på en partition som båda kommer åt?

extons bild

Ja, det går alldeles utmärkt. Använd t. ex. GParted. Finns i Linux Mint. Formatera förslagsvis med filsystemet FAT32 (eller NTFS om du vill lägga filer större än 4 GB där).

LINUX.EXTON.NET

FoHs bild

Personligen skulle jag köra med NTFS, det ger större kompatibilitet med Linuxfilsystem när det gäller rättigheter och annat på filer. Filstorleken är ytterligare en bonus, samt att det förmodligen ger lite bättre prestanda dessutom, och så är det åtminstone delvis journalförande även under Linux. FAT32 tycker jag bara är idé att använda på USB-minnen och andra enheter som man bootar ifrån.

tux-svens bild

Jag har gjort så här:

Innan du gör resize på en Windowspartition:

Kolla så att filerna inte är trasiga.  Kör "chkdsk /F" i kommandotolken (windows motsv till terminal)

Kör defragmentering 2 ggr. "deftag c: -w" eller "defrag C: -v"  (åxå från kommandotolken i win)

Därefter använder du Gparted i Linux för att krympa ihop NTFS-partitionen. Gparted säger till om det är nå'n defekt på NTFS-partitionen så att det inte går att utföra.

Den frigjorda partitionen delar du lämpligen i 3 delar. En del för växlingsutrymme (swap)  2-4 GB (dubbla RAM-storleken brukar man säga).  EN partition för root "/", 6-8 GB brukar räcka. Sista partitionen (resten), gör du till "/home". Både "/" och "/home" skall du lämpligen formatera till "ext4"

Installationen av Mint gör du på root "/".  Starthanteraren (grub) lägger du vid installationen på /dev/sda. 

När allt är installerat och klart så är det förmodligen så att Windows och Win-recovery är förväxlade i start-menyn. Sad

Det är ett fel i grub2 som finns i Mint9 och Mint10, Men inte i Mint Debian Edition.   Det går att leva med om man känner till det, annars går det manuellt att fixa till i filen /boot/grub/grub.cfg. Eller åxå har FoH nå,t recept på hur du skall fixa det...  Wink

EDIT:

Linux kan utan problem både läsa och skriva i Windows filsystem. Windows kan inte läsa och skriva i Linux filsystem.

På skrivbordet i Linux kan du skapa en direktknapp till dina foton i Win-systemet t.ex. Wink

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

FoHs bild

Kan behövas skapas en logisk partition innan de andra, eftersom Windows sannolikt lägger beslag på två primära i och med recovery-partitionen.

Angående Grub2 så skulle jag personligen ta bort att den söker efter andra operativsystem och sedan lägga den rätta Windows 7 i 40_custom. Det vill säga: GRUB_DISABLE_OS_PROBER=true i /etc/default/grub (kanske behöver läggas till) och öppna /boot/grub/grub.cfg och kopiera den post man vill ha till 40_custom som ligger i /etc/grub.d/

metalmacs bild

Nu börgar det bli avanserat här, tack för alla tipps, skall sätta mig med datorn så fort jag kan och se om jag kan få till det med eran info här ovan.

Lyfangs bild

Glöm inte att säkerhetskopiera dina personliga filer med Mint4Win/Wubi! Mint4Win är ett Wubibaserad installationsprogram, kör med Windows filsystem och är känsligare men är lätt att installera/avinstallera. 

Wubi - Ubuntu installerare för Windows

Görs på egen risk och jag tar inget ansvar för förlust eller skada som denna artikel kan orsaka

http://www.linuxportalen.se/forums/2009/11/26/wubi-ubuntu-installerare-f-r-windows

Linux Mint 9 (Isadora) releasad!

Jag installerade DAEMON Tools Lite i Windows 7 Build 7100 beta och avmarkerade många funktioner jag inte behövde, som t.ex. byte av startsida. Monterade linuxmint-9-gnome-dvd-i386.iso med DAEMON Tools Lite och installerade Linux Mint med mint4win.exe.

Mint4Win ska fungera som Wubi
http://www.linuxportalen.se/forums/2009/11/26/wubi-ubuntu-installerare-f-r-windows

Problem som uppstått har tidigare för mig med Wubi har varit att viloläge inte har stöds och att systemet slutat fungerat, troligtvis pga. att utrymmet tagit slut.

http://www.linuxportalen.se/articles/2010/05/18/linux-mint-9-isadora-releasad#comment-91167

Wubi, det enklaste sättet till Linux! 

Instruktion för allmänheten

1. Installera Windows XP, Vista eller 7

2. Hämta wubi.exe

Avinstallera Wubi i Lägg till eller ta bort program i Windows Kontrollpanelen.