Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Starta ett kommando en viss tid före ett klockslag

Hej

Är ganska ny inom linux, så jag behöver lite hjälp på traven.

Jag vill lägga ett cronjob som skall starta en motorvärmaren (nexa) en viss tid beroende på temperaturen.

Jag får in tempen via en 1wire sensor, och starta den i realtid beroende på tempen är inget problem.

Det jag inte går iland med är om tex det är -15 och jag skall ha bilen varm vid 0900 så vill jag att den skall starta 1.5h tidigare och är det -10 så skall den tex starta 1h tidigare osv...

Tack på förhand

/Typhoon

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Är det inte bara att anropa olika script vid olika tidpunkter? Typ "if temp < -15 start motorvärmare"-scriptet körs 1.5 timmar innan kl 9 med hjälp av cron, vid 1 timma innan körs istället scriptet "if temp < -10 start motorvärmare" osv. Finns säkert nån elegantare lösning som gör att man inte behöver olika script heller, utan en variabel (den temperatur man vill kolla mot) som sätts vid anropet från cron.

Min tolkning av det du skriver är att du typ vill ha ett dynamiskt cronjobb baserat på temperaturen, dvs du utgår ifrån temperaturen istället för tiden.

fredentofts bild

Gör ett script som kollar temp och kollar klockan.

if temp < -10 && tid > 07:30 then se till att värmaren har ström...

etc etc

och kör det varje kvart eller nåt under perioden som värmaren kan tänkas vara igång:
*/15 7,8 * * * /mitt/lillla/script
exvis för att köra 07:00 till 08:45 en gång var 15:e minut.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-