Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

shared libraries

Jag fick en Logitech Harmony 700 multifjärrkontroll i julklapp. En fantastisk apparat där jag kan styra alla mina älskade multimediamaskiner Smile. Den går att programmera/ställa in via ett gränssnitt i Windows.

Eftersom jag inte gillar att använda Windows har jag sökt noggrant på olika forum för att hitta en lösning. Speciellt en tråd har varit bra, http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=781059.

Jag har gått igenom praktiskt taget alla inlägg och följt instruktionerna men kan inte få kontakt med fjärrkontrollen via USB. Bland Ubuntus programpaket finns programmet concordance och guit congruity. Concordance är version 0.21-5 vilket inte är senaste. I något av inläggen användes en senare version och 'allt löste sig'... Laddade ner 0.23 och körde ./configure + make + make install (trots att jag knappt vet vad som händer...). Allt ser bra ut, vad jag kan se. Inga fel eller varningar Smile.

När jag sedan kör kommandot concordance får jag felmeddelandet:

frila@frila-laptop:~$ concordance
concordance: error while loading shared libraries: libconcord.so.2: cannot open shared object file: No such file or directory

Letar efter libconcord.so.2:

frila@frila-laptop:~$ whereis libconcord.so.2
libconcord.so: /usr/lib/libconcord.so.1 /usr/local/lib/libconcord.so.2 /usr/local/lib/libconcord.so

Filen finns där men hittas tydligen inte??

Finns det någon som har en idé om vad som behöver göras för att  filen ska hittas?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

helioss bild

Det är inte alls ovanligt att /usr/local/lib finns inte med som sökväg för shared libraries. Så editera filen /etc/ld.so.conf och lägg dit raden /usr/local/lib och kör kommando /sbin/ldconfig. Allt detta som sudo

--------------------------------

Quis custodiet ipsos custodes?

frilas bild

Tack för tipset Smile. /usr/local/lib låg redan i libc.conf så det räckte med att köra ldconfig. Fast jag begriper inte varför jag skulle behöva göra det. Borde inte det fixas under installationen?

helioss bild

Om du med installation menar "./configure && make && make install" så nej, den fixar ingenting sånt. ./configurera-scriptet har inget med den typen av konfigurering att göra utan det här får du göra på hand.

Quis custodiet ipsos custodes?