Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

SELinux och funktionallitet

Håller på att utvecklar en Fedora spin baserad på Fedora 14 och som är tänkt ska vara enkel att använda för alla. Vad jag har noterat under den tid som Fedora har varit min favorit bland alla distribution där ute är att SELinux oftast orsakar mer problem för systemet än vad den är tänkt att förhindra. I många fall har en del program inte fungerat som de ska eller så får man varningsmeddelanden som kanske inte alla användare förstår sig på. Så min fråga är till er andra som använder Fedora hur ni ser på SELinux funktioner för systemet och om det är något man borde ha aktiverat eller helt enkelt deaktivera för att slippa problem och felmeddelanden som oftast inte är så seriösa eller hotfulla för systemet som man kan uppleva det.

Edit: Har satt SELinux till permissive mode vilket rapporterat fel men inte blockerar dem. Fortfarande intresserad av att höra era åsikter om SELinux.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Min personliga åsikt är att SElinux skapar huvudvärk och är onödigt.

SElinux är en lösning som är mera bök än nytta och egentligen är onödigt.

Men så är jag inte en fedora användare.

Joakim_Ws bild

Jo håller med dig angående SELinux så deaktiverade den.

-----
http://linuxbloggen.blogspot.com/

"Software is like sex: it's best when it's free"

bosseps bild

SELinux brukar vara det första jag deaktiverar det behövs inte om den använs som hemmadator. Men ska dator stå på en offentlig plats kanske som surfdator då ska den ha SELinux aktiverat.