Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

BankID Firefox 3.6

Är det någon som har fått BankID att funka i FF 3.6?

För mig krashar FF när jag försöker använda Nexus Personal. Därefter kan jag inte starta FF över huvud taget. Min profil är förstörd och jag måste göra restore på den för att åter kunna använda FF.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Japp, det funkar för mig på 64-bitars Ubuntu 10.10 med FF 3.6.x. Har Swedbank. Installerade precis som vanligt enligt instruktionerna i Wikin.

Saker du kan göra:

• Testa med en helt ny profil och på flera sidor (vissa sidor har buggar), exempelvis test.bankid.com
  • Läs instruktionerna här: http://wiki.linuxportalen.se/index.php/BankID
  • Kör firefox från terminalen och se om du får något hjälpsamt felmeddelande
  • Kör personal på egen hand och se om det fungerar
  • Aktivera felloggningen av personal och se vad det står där
  • Installera paketet libp11-1 och testa igen

tufftuffs bild

Det har behandlats flera gånger både här och på andra ställen. Det finns två lösningar:

* installera libp11-1

* Tar bort den säkerhetsenhet som installeras av personal. Denna är 32-bitars endast, det är därför det funkar i 64-bitars Ubuntu. Dom enda som använde den (vad jag vet) var Handelsbanken för deras cerifikatbaserade inloggning. Du hittar den under "Redigera->Inställningar...", Avancerat, Säkerhetsinställningar. Den heter Personal PKCS11.

Din profil blir inte förstörd, det räckar att radera en fil i den (kommer inte ihåg vad den heter, du får googla själv). Efter det går det att starta Firefox en gång, filen återskapas och nästa gång startar inte Firefox.

seppolauris bild

Jag kör OpenSuSE, så installationen funkar inte riktigt enligt instruktionerna. Jag måste skapa länk till plugin manuellt.

Jag har kört nyinstallation på en extra dator där jag kan leka lite mer fritt.

Jag kunde importera mitt ID med persadm. Men kommandot personal krashar liksom FF oavsett vilken sida(test.bankid.com och skatteverket.se) jag går till efter att bankid fönstret har snabbt flashats förbi. Därefter måste jag radera hela .mozilla för att kunna starta FF.

Jag skall kolla libp11-1.

seppolauris bild

Installation av libp11-1 gjorde ingen skillnad.

OBS! BankID har funkat för mig i flera år tidigare, men efter uppdatering till FF 3.6 blev det krash.

seppolauris bild

Ett tilägg: samtidigt kom uppdatering till personal 4.15.0.14

seppolauris bild

Hur aktiverar jag felloggningen i personal? personal --help kör programmet som vanligt med krash som resultat!!!

FoHs bild

Från manualen som länkas på Wiki-sidan:

För att aktivera loggningen:
1. Öppna konfigurationsfilen i en texteditor. Filen heter:
/home/<användare>/.personal/config/Personal.cfg
(T.ex. kommandot gedit /home/bankiduser/.personal/config/Personal.cfg)
2. Lägg till följande rader sist i filen:
[Diagnostics]
Trace=<Sökväg>
Byt ut <Sökväg> mot en sökväg där du kan lagra dokument, t.ex.
/home/bankiduser/Skrivbord
3. Spara filen och stäng av Nexus Personal om programmet är öppet.
När du sedan använder ditt BankID kommer felsökningsinformation att sparas i en fil som heter
Nx_prs.log. Denna fil kan du sedan skicka till personen du har kontakt med på tekniska supporten.
När felsökningen är avklarad kan du åter ta bort de två raderna som lades till ovan.

Testa också att köra firefox från terminalen. Att du startar personal tror jag inte ger något resultat, däremot tror jag Firefox kanske säger något när det kraschar. Gjorde du även steg 2 som tufftuff skrev, efter att du installerat libp11-1?

Edit: Förresten, Wikin tar ju upp OpenSuse och det där med att man ska skapa en symlänk till pluginet. Det står under Problemlösningar. Om du kör en 64-bitars OpenSuse kanske du också måste köra nspluginwrapper-steget?

seppolauris bild

Min kernel är 32-bit. Jag uppdaterade den nu till senaste versionen i OSS 11.3: Linux version 2.6.34.7-0.7-default

Jag tog bort libp11-1 från /usr/local/lib/personal enligt instruktionerna

Personal reagerar med segm fault och skriver några rader på loggen. Säger inget för mig.

När jag kör firefox --safemod, får jag ett fel som enligt bugzilla är bug i linkern som triggas av något i FF. Kolla bug 657627 i bugzilla.novell.com

Men det intressanta är att FF krashar inte längre, men BankID funkar inte ändå. Rutan för lösenordet flashar förbi och allt fortsätter som jag saknade program personal. Ja, den krachar ju, så det kan ju tolkas som det saknas. Jag skall testa ännu en gång från blank ~.mozilla Sen tycker jag att bankerna få ta en dust med BankID(som får spola Nexus). Det här är inte acceptabelt. Visserligen lever bankdirektörer i skyddad verkstad, men nån måtta på översittarfasoner skall det ändå vara.

FoHs bild

Nexus Personal är gjort för Ubuntu. Det kan vara problem att få det att funka på andra distributioner med andra ord, då de kanske inte testar dom alls. Visst, man kan vara kritisk mot att det endast funkar på Ubuntu och andra Debian-baserade distributioner. Å andra sidan är det nog ganska svårt för Nexus Personal att få det att fungera på "alla" Linuxdistributioner. OpenSUSE är väl en som det borde fungera på med tanke på att det är rätt stort på företagssidan dock...

För mig kraschar Personal bara jag kör det från terminalen i OpenSuse. Möjligt att de gjort någon förändring i senare versioner som gör att det inte alls går igång.

seppolauris bild

Tusen tack för hjälpen så här långt! Jag kanske återkommer när jag har "bråkat" med bankerna.

Som jag skrev tidigare har BankID funkat i många år för mig i OSS och FF även om officiell support har saknats. Java varianten hade sina brister. Nexus var ett steg i rätt riktning så till vida att det minskade behoved att ladda ett stort program varje gång man skulle använda IDn.

Varför kan man inte hålla till någon typ av standard med CA - OpenID - pgp? Är en fråga som man ställer sig. Det är dock en separat diskussion och kan lätt utökas till många problem inom data/IT.

tux-svens bild

Var glad att du inte har Nordbanken, det är nog den bank som skall ha struthatten och sitta i skamvrån i dessa sammanhang.  Jag har försökt skriva till regeringskansliet och bett dem att standardisera e-leg.  Varför har skattemyndigheten hand om vanliga leg och massa obskyra banker hand om e-leget?  Det vore vär mest korrekt att skattemyndigheten hade hand om alla leg, oavsett teknikbärare?  Dessutom måste e-leg naturligtvis göras plattformsoberoende!  Den bollen missade totalt sitt mål.

Bra om någon annan orkar fortsätta bråka, jag är lite trött på detta f.n.  och har tagit pustpaus.. Wink

---

Windows are for houses, Linux is for computers!