Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Brännareprogram

Jag har vid några tillfällen haft problem efter bränning av iso-filer. Trots koll av md5sum blir vissa skivor korrupta och fungerar inte fullt ut när jag sedan använder skivan för t ex installation av en dist.

Jag har upptäckt problemen när jag använt K3b på en av mina maskiner men är inte säker på om det har med programmet att göra eller brännaren i sig.

Vad använder ni för brännareprogram för iso-filer och annan data?

Hur verifierar ni att ison verkligen är felfri?

Låter ni brännareprogrammet automatiskt välja hastighet?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

JanPihlgrens bild

Använder K3b och md5sum för verifiering.

Jag bränner alltid på lägsta möjliga hastighet.

När jag brännt på den hastighet som K3b föreslår har det någon gång blivit fel vid bränningen.

tux-svens bild

Använder åxå K3b och väljer manuellt en låg hastighet.  Kollar MD5 innan filen bränns. Låter även K3b automatiskt verifiera att skivan stämmer efter bränningen.

Det där med låg hastighet kanske är viktigast om man har flata IDE-kablar som anslutning till brännaren?

På senare tid har jag dock mestadeles använt Unetbootin och USB-sticka.

Det är f.ö. enkelt att verifiera vilken ISO-fil som helst i Linux Mint, bara att välja med högerklick på ISO:n i fil-hanteraren.  (man får dock ha lite tålamod att vänta lite medan beräkningen görs) Smile

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

extons bild

Inte bara brännarprogrammet och/eller hastighet har betydelse för ett lyckat resultat. (Enligt min erfarenhet). Vissa skivmärken är av undermålig kvalitet. Jag använder numera alltid Traxdata - Conrexx.

LINUX.EXTON.NET

FoHs bild

Jag kör med Brasero (eftersom jag använder Gnome) och har inte haft något problem med att köra på den rekommenderade (och oftast max-) hastighet som brännarprogrammet ger. Dock har jag bra skivor. Vet att jag förr i tiden (har inte köpit skivor på flera år, sliter på samma bundle som jag köpte då) använde en jämförelsesida där man kunde se disc-id:et och jämföra. Många tillverkare kör med skivor producerade i samma anläggning och sätter sedan sitt eget namn på dom, så ibland kan det vara så att ett billigt märke egentligen är riktigt bra skivor och att dyrare märken är rent skit.

Brännarprogram och brännare tror jag inte är avgörande för kvaliteten på bränningen. Som fredentoft nämnde i en annan tråd så buffras det ju numera (dock bör man ju inte belasta datorn onödigt mycket under bränning då det kan förhindra att buffern hinner fyllas på). Köp skivor av bättre kvalitet tror jag är det bästa rådet.

LAltinells bild

Jag kör Nero eller K3b och verifierar inte mina skivor. Eftersom jag (nästan) uteslutande bränner ut operativsystems-skivor (när jag av någon anledning inte vill använda USB, typ Windows..) så testar jag dem direkt! Brukar bränna på rekommenderad hastighet, utan att det brukar bli fel.