Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

[LÖST] nvidia driver i LMDE

Jag har fallit för LMDE eftersom den passar väldigt bra till min bärbara maskin, med ATI-grafikkort, direkt med 3D grafik och allt.

Har nu installerat på en maskin med nvidia-kort. Ser också bra ut förutom att nvidia verkar bara köra med vesa-inställning vilket inte medger 3D-grafik. Har googlat på detta men förstår inte hur jag på ett begripligt sätt ska konfigurera mera avancerade drivrutiner. Finns det möjligtvis någon som haft liknande problem och hittat något bra inlägg om detta?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Du behöver väl installera drivrutinen från nVidia. Om jockey-gtk (kör i terminalen får du se) är borttaget från LMDE kan du testa att installera drivrutinen från deras hemsida.

tux-svens bild

Det rätta är nog att behandla LMDE som ett rent Debian-system.  Inte titta på hur Ubuntu/Vanliga Mint gör. Kanske något går att finna här t.ex: www.debianhelp.co.uk/nvidia.htm Smile

EDIT:   Här är ännu en länk: wiki.debian.org/NvidiaGraphicsDrivers

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

frilas bild

Så här löste jag det:

1. Hämtade installationsprogram HÄR.
  2. Läste valda delar av DENNA read-me-fil.
  3. Gick ur X med: $ sudo /etc/init.d/gdm3 stop
  4. Körde det hämtade installationsprogrammet: $ sudo ./NVIDIA-Linux-x86-260.19.29.run
  5. Startade om
  6. [Alt-F2]  compiz --replace

Klart -> Full 3D

Rätt upp och ner Smile.

tux-svens bild

Grattis!   Förr var det säkrast att välja Nvidia grafik om det skulle fungera i Linux men nu har det blivit enklare att ha ATI eftersom drivern vanligtvis finns med från början.  Intel-grafik funkar ju åxå out-of-the-box.

Så bra att du tydligt beskrev hur man gör.  Smile

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

FoHs bild

Fast nu finns ju nouveau, så det är inget problem out-of-the-box. För både ATI och nVidia gäller att man bör installera den stängda drivaren om man vill ha godtagbar prestanda (radeon ligger väl lite före nouveau så man åtminstone kan köra Compiz).

Nvidias stängda drivare har fortfarande bäst stöd för Linux vill jag påstå. Dels är de snabbare med att stödja nya X-serverversioner och dels verkar fler ha problem med ATIs drivare (har märkts tydligt här under årens lopp).

Edit: Vet inte vad nouveau-statusen är i Debian dock.