Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Ladda hem ett program från SVT-Play [LÖST]

Detta har varit uppe tidigara och jag har tittat på tråden: http://www.linuxportalen.se/forums/2009/04/27/ladda-ner-ett-program-fr-n...

Men det funkar inte så längre.  Jag kan inte få fram vad det är för fil, wmv, asx eller något av det som stod i slutet på URL-strängen tidigare.  Jag har kollat i Play-sidans källkod och pillat lite, men jag kan inte få det att funka.  

Jag TROR att själva stream-filen ser ut så här: rtmp://fl11.c91005.cdn.qbrick.com/91005/_definst_/kluster/20110104/PG-1155828-001A-KARNKRAFTSFIASKO-01-mp4-e-v1.mp4. (Jag har plockat detta ur sidans källkod)

Detta verkar vara en flash-fil som är komprimerad i mp4, eller?

Någon som vet hur man kan göra för att ladda hem på bästa sätt?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

mcnilss bild

Det finns ett program rtmpdump som jag använder för att ladda ner/titta på programmet utanför webläsaren. Programmet kan ladda ner filen som en mp4 fil.

http://rtmpdump.mplayerhq.hu

tux-svens bild

Nu har jag laddat hem och kompilerat och installerad "rtmpdump".  Eftersom jag inte riktigt säkert kunde hitta hur jag skulle få tag på själva "streaming-filen" så installerade jag åxå "get_flash_videos".   get_flash_videos fick först uppdateras men kunde därefter ändå inte med säkerhet fastställa hur "nerladdningssträngen" på svtplay såg ut.

Därefter körde jag: "rtmpdump - "den troliga url-strängen.mp4" -o målfil.mp4"

Det skedde mycket riktigt: "Connecting ...
INFO: Connected..."
Och systemövervakaren indikerade att nedtrafik pågick.   Däremot kunde jag inte se att hårddisken jobbade (lampan blinkade ej) och "målfil.mp4" förblev tom.

Jag gjorde efter ett tag Ctrl-c i terminalen och kunde då se: "ERROR: RTMP_ReadPacket, failed to read RTMP packet header"

Jag drog då slutsatsen att det nog inte funkade riktigt som det skulle..  Sad

Det kanske var bra nära...? Det felade antagligen på url-strängen.  Idéer?

EDIT:

Nu gjorde jag ett nytt försök med en annan url-sträng som jag manuellt fann i källkoden till hemsidan.  Det blev helt annorlunda - nu växer målfilen i hemmamappen och allt verkar riktigt.  Nu är det bara att vänta och se..  Smile

YES!  Det lyckades. I hemsidans källkod fanns:  dynamicStreams : url:rtmp://fl11.c91005.cdn.qbrick.com/91005/................-01-mp4-e-v1.mp4   Strängen är kortad lite på mitten, men början och slutet är det viktigaste för att förstå. Efter ".mp4" fortsatte strängen dessutom men jag använde bara t.o.m  " .mp4"

En bra sida för hur man installerar rtmpdump finns här: www.myp2pforum.eu/threads/35687-Downloading-flash-videos-on-Linux...

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

FoHs bild

rtmpdump finns i Ubuntus paketförråd, så där gäller de vanliga installeringsinstruktionerna Smile

tux-svens bild

Oj, hur kunde jag missa det?  Shock

Nu kollade jag i LMDE och den fanns där åxå..

Bra att FoH är vaken när inte jag är det.  Wink

EDIT:  Nu har jag testat på en annan maskin (LM10) att installera rtmpdump från repositoryt och ladda ner en flash-fil, det funkar fint som snus! Laughing out loud

Tips:  Öppna Firefox med den video du vill se. Visa -> Källkod. Sök efter raden som har texten:

dynamicStreams

Kopiera den efterföljande raden fram till ....mp4.

I en terminal, skriv och klistra in:

rtmpdump -r "inkopierad rad från källkoden" -o utfil.mp4

Return. Nu syns det i terminalfönstret att det hoppar igång, så det är bara att vänta och filen "utfil.mp4" växer sakta....  Smile

---

FoHs bild

Jag testade också lite, och noterade att man kan välja fil beroende på vilken upplösning man vill ha. Efter URL:en står det bitrate, den som står först är den med högst upplösning.

tux-svens bild

Aha, jag tog inte med något efter kommat, men jag tycker att det blev väldigt bra resultat när man  sedan spelar upp filen.  Det  verkar som man får högsta upplösning om man inte tar med något om bit-rate alls.  Smile

---

frilas bild

Fungerar klockrent Big smile. Nu kan jag se Morden i Midsomer, som jag missade, "off-line" .

Tack för detta toppentips!

FoHs bild

Ja, själva bitrate-delen utelämnar man, men det är olika länkar för olika bitrate (skiljde en bokstav på den jag testade). Verkar som att bitrate-delen bara är information Smile