Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Debian i iBook G3

Jag installerade nyss Debian i min gamla iBook G3. Två konstiga saker har hänt.

1. Vid varje uppstart måste jag byta lösenord. En skylt säger: "Du måste ändra ditt lösenord omedelbart". Jag byter lösenord, men måste byta till ett nytt igen vid nästa uppstart.

2. Jag skulle justera klockan, klickar på Justera tid occh datum, en ny skylt säger: " Ange det adminstartiva lösenordet". Jag skriver in det men inget händer, skylten försvinner men inget annat. Samma sak när jag försöker använda Synaptic eller nåt annat där det behövs admin. lösen.

Hur fixar man till det här?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Låter konstigt. Är du säker på att installationen inte är korrupt?

noobys bild

Njae, jag har gjort den två ggr. Ska prova en tredje med en nybränd skiva. Återkommer.

noobys bild

Båda problemen löste sej efter en nyinstallation med ny skiva och nedtankning av en annan Debian.

Givetvis dök ett nytt problem upp. Det trådlösa nätverket.

Det finns bara WEP inte WPA2 som jag använder. Går det att lösa?

FoHs bild

Har du kopplat in datorn till nätverket via kabel och uppdaterat det först? Testa det annars.

Eventuellt kanske en extra drivrutin behövs, men hur du installerar det i Debian vet jag inte.

tux-svens bild

Jag kör LMDE som borde vara nästan samma sak.  Där är det inga problem att välja krypteringsmetod.  Det ser ut som i vanliga Mint eller Ubuntu..

EDIT:  Det kan väl inte bero på maskinvaran??

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

FoHs bild

Inte maskinvaran, men väl drivrutinerna. Om den installerade drivrutinen inte har stöd för WPA så kommer gränssnittet förmodligen inte visa det (det vore ju vilseledande).

noobys bild

Det fungerar när jag använder kabel, jag skriver på iBooken nu.

När jag fick den för några månader sen installerade jag Ubuntu 6.06. Fungerade bra, vet dock inget om trådlösa för jag visste inte att det fanns trådlöst i datorn.

Började sen uppdatera Ubuntut och när jag kommit till det nyaste slutade datorn fungera.

En fundering, På 6.06 fanns inte wpa heller, precis som i Debian 5.07 som jag har nu. Här finns bara 3 olika wep. När kan wpa ha dykt upp i Debian?

Datorn hittar grannarnas nätverk, så det är i alla fall liv i den.

FoHs bild

Det brukar vara strul med att göra allt för många uppdateringar mellan versionerna. Bästa är väl att göra en ren installation.

Jag tror att WPA beror på drivrutinerna, och om drivrutinerna har stöd för det beror till viss del på om de är öppna eller stängda. Kan finnas både och. Debian levererar förmodligen den öppna till en början åtminstone, men det kan förstås finnas WPA-stöd i den också. Eftersom jag inte använder Debian själv så känner jag inte till om det finns något program för att se vad som används för kortet, och utan att känna till drivrutinen så blir det svårt att veta.

Du skulle kunna köra kommandot lspci (litet L i början) och se vilken tillverkare som gjort kortet åtminstone, så kanske man kan ta sig vidare därifrån.

noobys bild

Att gå in i terminalen gör mej nervös, sp jag öppnade datorn istället för att leta info om Airportkortet. Jag Googlade lite på alla nummer jag hittade och det som gav nåt var: APN: 630/2899/C.

Är det till nån hjälp för att komma vidare?

tux-svens bild

Du behöver inte vara orolig,  att via terminalen ställa en fråga till systemet är inte speciellt destruktivt. Smile

Men annars finns det ju kraftrulla kommandon som du kan ställa till det med.  Men inte med lspci. Wink

---

noobys bild

Det här fick jag fram med lspci. Gissa om jag var nervös.

0000:00:0b.0 Host bridge: Apple Computer Inc. UniNorth/Pangea AGP
0000:00:10.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc Radeon Mobility M6 LY
0001:10:0b.0 Host bridge: Apple Computer Inc. UniNorth/Pangea PCI
0001:10:17.0 Class ff00: Apple Computer Inc. KeyLargo/Pangea Mac I/O
0001:10:18.0 USB Controller: Apple Computer Inc. KeyLargo/Pangea USB
0001:10:19.0 USB Controller: Apple Computer Inc. KeyLargo/Pangea USB
0002:20:0b.0 Host bridge: Apple Computer Inc. UniNorth/Pangea Internal PCI
0002:20:0e.0 FireWire (IEEE 1394): Apple Computer Inc. UniNorth/Pangea FireWire
0002:20:0f.0 Ethernet controller: Apple Computer Inc. UniNorth/Pangea GMAC (Sun GEM)

Blev ni något klokare nu? Tackar redan nu för hjälpen.

tux-svens bild

Om du kollar nedersta raden...  den verkar att handla om  nätverket?

Jag googlade sedan på  "linux debian UniNorth/Pangea GMAC (Sun GEM)"

Detta kom bl.a upp.  Kolla denna länken:

http://forums.debian.net/viewtopic.php?f=30&t=47771

Edit:

Så här skulle det nog googlas: "linux debian wireless wpa UniNorth/Pangea GMAC (Sun GEM)"

Du, det verkar vara en del problem med Wireless på G3.. 

http://forums.debian.net/viewtopic.php?p=208257

Det handlar tydligen MYCKET om kommandon i terminalfönstret.. 

Jag såg ingen bra lösning där i alla fall...  Sad

---

FoHs bild

Tydligen ska OS 9 vara endast WEP-kompatibelt det också Smile

Men som sagt, att få igång WPA kräver tydligen en hel del kommandoradsknappande. Dessutom verkar det som att man måste köra med wicd om man inte vill koppla upp sig via kommandoprompten (wpa_supplicant).

Om man verkligen vill ha trådlöst och WPA med den kanske det är enklare att köpa en USB-pinne med WiFi. Osäker på vilka som fungerar, men jag tror det ska vara ganska bra stöd även för sådana i Linux numera.

tux-svens bild

Jag tycker det är ett mycket bra förslag FoH. Tror att de flesta USB-pinnar fungerar numera.  Jag köpte några för 200kr/st på TILL/FRÅN (!) för en tid sedan. Funkar jättebra!

Jag tog med mig min 10" Asus till affären och så pluggade vi in USB-adaptern och det dök upp en massa trådlösa när som de hade i butiken..   Då visste jag att det funkade. Smile

---

noobys bild

Av en ren händelse så sprang jag på det här, precis när jag lagt ner projektet. Kan det vara nåt att arbeta vidare från? Jag förstår inte riktigt men ni här kanske gör det?

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1549815

FoHs bild

Lät ju väldigt enkelt. Även om det gäller för Ubuntu så kan det ju gå på Debian också. Du kan installera och avinstallera via det grafiska gränssnittet Synaptic, sök bara på wicd för att installera wicd, och network-manager för att avinstallera network-manager.

noobys bild

Jag har en usb-sticka hemma så jag ska prova den. Men det hade varit roligt att få igång det inbyggda också. Men det vrkar lite knepigt så jag låter det vara.

Tack för hjälpen.

bittins bild

skoj med mer som kör Debian på PPC själv kör jag Debian som server på en eMac G4 jag fått av en polare :)