Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Uppstartstext

När jag startar upp mitt system kommer det alltid en massa text som rusar förbi. Helt irrelevant för mig dels för att inte hinner läsa det mesta och dels för att det inte tillför något.

Kan man på något sätt dölja denna text helt enkelt för att det ska se lite 'snyggare' ut vid uppstart och, för den delen, vid nedstängning?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

tux-svens bild

Jag antar att det är LMDE du talar om.  LMDE har, som väl är, skippat Plymouth, som annars gör att uppstarten ser "snyggare" ut. Att Plymouth är utesluten är EN av anledningarna till att jag gillar LMDE.

Tillförlitlighet går före "skönhetsupplevelse" i LMDE.  Big smile

Egentligen ser uppstarten bara ut som den brukar i ett Linux-system

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

frilas bild

Det kanske är bra att man skippat Plymouth, vad vet jag. Jag tycker i alla fall att det ser skräpigt och onödigt ut. Lite 80-tal över det hela... Wink Inte nå't som imponerar på Windowsanvändare som man försöker frälsa till Linux.

tux-svens bild

På min Acer Aspire One imponerade det inte heller med en uppstart som såg konstig ut och inte fungerade alls om jag hade batteriet anslutet!!  Sick

Jag tror att alla mina problem berodde på Plymouth. Kan fortfarande märka spår av det även i LM10. LMDE startar däremot korrekt. Smile

Clem påstår att Plymouth uteslöts pga att det var otillförlitligt.

Det knepiga med Plymouth är väl att det skall starta grafisk visning INNAN själva OS:et har startat, om jag fattat saken rätt.

---

FoHs bild

Om du installerat proprietära drivrutiner så kan Plymouth inte köras, eftersom det förlitar sig på KMS för att sätta en högre upplösning osv. Du kan så klart få en grafisk visning innan OS:et startat ändå, men då handlar det väl om de videolägen som stöds av BIOS.

Plymouth lämnar över kontrollen till X när det startats, så tar man sig igenom uppstartsprocessen ska det inte påverka systemet i övrigt. Har man problem med uppstarten kanske Plymouth kan vara problemet. Det går dock att stänga av om man hellre vill köra rent textläge.

frilas bild

Det låter uppenbarligen som om jag ska lägga saken åt sidan och stället lära mig att njuta... Wink

FoHs bild

Haha, ja, du kanske kan titta bort en stund efter du tryckt igång datorn Tongue

tux-svens bild

Ja Frila kan ju ha en bild på en "snygg pingvin" vid sidan av datorn och titta på den en stund medan han väntar..  Wink

---

Förr patchade man kärnan för att få bootsplash att fungera med silent mode.

Sedan kom splashy som inte krävde en patchad kärna, men vet inte hur vida dom fungerar idag.

http://www.bootsplash.org

http://splashy.alioth.debian.org

Nu för tiden så vill jag ha mina pingviner så vet inte riktigt vad som används förutom plymouth.

leochingkwakes bild

Texten som kommer fram är ju relevant och man får en möjlighet att se om allt står rätt till. Det är ju ett ypperligt tillfälle att sitta där och se om det nåt som inte startas ordentligt. Jag ogillar distar där man tagit bort funktionen att få fram detta informationsflöde (F2 eller ESC om jag minns rätt).

FoHs bild

Jo, det är klart. Ingen dum tanke! Dock så bör väl uppstarten förhoppningsvis ske på samma sätt från gång till gång, så har man sett att allt gick bra till kanske man vill se något vackrare, typ en Pingvin vid sidan om datorn Smile

leochingkwakes bild

Kör man gammal hårdvara som jag gör så känns det skönare att ha detta synligt hela tiden även om det kanske inte händer mycket. Men det har varit tillfällen då jag fått veta viktig information genom "uppstartstexten" som jag kanske inte tänkt på innan. Bland annat så var det nåt med ett PCcard jag hade förr...