Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

/home på egen partition

Funderade på att ha /home på egen partition för att slippa dessa lååånga kopieringar vi uppdateringar eller andra  ominstallationer. Har skapat en partition för ändamålet och försöker följa en "how-to" men stöter på problem:

$ sudo mkdir /mnt/newhome

$ sudo mount -t ext4 /dev/sda8 /mnt/newhome

$ cd /home

$find . -depth -print0 | cpio --null --sparse -pvd /mnt/newhome/

vilket ger för varje fil:

cpio: kan inte skapa katalogen "/mnt/newhome//./frila": Åtkomst nekas

cpio: /mnt/newhome//./frila/Musik: Funktionen "mkdir" misslyckades: Filen eller katalogen finns inte
/mnt/newhome//./frila/Musik
cpio: kan inte skapa katalogen "/mnt/newhome//./frila": Åtkomst nekas
...

Uppenbarligen ett åtkomstproblem, men varför? Detta fel nämns inte som ett tänkbart problem. Vad har jag missat?

ANNAN fråga. Om jag nu behöver installera om systemet då kommer ju /home att återskapas på sitt vanliga ställe, Är det då bara att radera detta nya /home och montera det separata /home i fstab? Å så funkar allt?

/dev/sdb8 /home ext4 nodev,nosuid 0 2

YTTERLIGARE fråga. Är det överhuvudtaget nån idé att skapa detta separata /home eller skapar det mer bekymmer än det underlättar?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

LAltinells bild

Testa att ge dig själv alla rättigheter till den nya partitionen:

sudo chmod -R 0777 /mnt/newhome/ && sudo chown -R frilla:frilla /mnt/newhome/

fredentofts bild

sudo rsync -Pa /home/ /mnt/newhome/

kopierar allt innehåll från /home/ till /mnt/newhome med bibehållna rättigheter.

Rättelse: ett & hade smugit sig in....

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

frilas bild

Vad är fördelen med rsync framför cp? Rättigheterna kanske?

fredentofts bild

med -P så behålls rättigheterna och man kan avbryta/återuppta.

Annars finns ju -a (archive) för cp också som också bevarar tidsstämplar/rättigheter.

Sen gillar jag rsync eftersom man kan använda samma kommando för kopiering mellan maskiner, bara lägga till användare@host: före sökvägen på antingen mål eller källa.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

pingus bild

Tycker nog du krånglar till det lite för dig.
rsync som fredentoft skriver eller helt enkelt kopiera
cp -a /home/* /mnt/newhome/

MEN!
Några tips & varningar vill jag ge:
Personligen föredrar jag en enda /home för alla distar, klart bra hålla isär system och användardata.

1) Kom ihåg att det inte är användarnamnet som är viktigt utan användarens id - uid.
Dvs när du installerat ett nytt system skapar du din användare med korrekt uid & gid. Innebär att du ibland måste använda kommandoraden för att skapa din användare. För mig blir det:
#adduser --gid 501 --uid 501 pingu

2) Alla personliga inställningar för program, skrivbordsmiljö etc sparas i din hemkatalog. Olika distar kan ha olika program-versioner, vilket ibland gör att inställningarna blir fel. I värsta fall startar inte programmen alls, skrivbordsmiljön brukar gå igång men kan se helt knasig ut och i allra värsta fall oanvändbar.
Lösning:
1. Skapa en katalogstruktur tex /home/config/distnamn.
2. Flytta de nödvändiga config-katalogerna från /home/username till /home/config/distnamn
3. Skapa länkar på rot-partitionen till /home/config/distnamn/[.conf]
4. Skapa länkar från /home/username/[.conf]
För mig ser det ut så här:
/home/pingu/.kde -> /opt/hem/.kde/  -> /home/config/debian/.kde
Lite jox vid nyinstallation men går faktiskt på några minuter.

Alternativ: montera in partitionen för användardata någon annanstans, tex /usr/local, och länka katalogerna du använder (Dokument, My Music, etc) till /usr/local/
Lte enklare upplägg, men du riskerar alltid att du råkar spara direkt under /home och då riskerar du förlora det.
Går att lösa med ett script som körs regelbundet/före avstängning som kopierar allt utom config-filer (dvs alla som inte börjar med ."" Eller varför inte rsync i cron?

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

frilas bild

Tack för detta ingående svar. Tänkte inte på det med alla konfigurationsfilerna...

Känns bättre att bara lägga de rena datafilerna ss bilder, musik och dokument för sig själva för det är ju där de stora mängderna finns. Känns säkrare att behålla konfigurationerna i respektive dist. Kör nog på den varianten.

FoHs bild

Om jag ominstallerar mitt system så väljer jag bara den existerande home-partitionen för monteringspunkten /home, så det skapas ingen ny home som behöver raderas och jag behöver inte ändra något i fstab. Dock så kör jag bara med en distribution på datorn. Vet inte hur andra har det, men jag har normalt bara en bruksdistribution, och eventuella andra distributioner som installeras brukar bara vara för testning och då låter jag dessas /home installeras som vanligt. Blir minst bekymmer så Smile

frilas bild

Det var ju smart Grade. Du menar alltså att vid installation väljer du monteringspunkt /home i st f / ?

om du uppdaterar en befintlig dist t ex. Försvinner inte det gamla /home då?

FoHs bild

Nja, inte "i stället för". Både och Smile

Jag kan bara uttala mig om Ubuntus installationsprogram då det är den enda distribution jag uppdaterar på det viset. Jag har 2 partitioner för närvarande, en för root och en för home. Om jag ska göra en "ren" installation av nästa Ubuntu så kommer jag markera rootpartitionen och välja monteringspunkt / för den, samt kryssa i att den ska formateras. Min nuvarande home-partition kommer jag markera och välja monteringspunkt /home och att den INTE ska formateras (väldigt viktigt så klart :P ). Eftersom jag bara har en användare och använder samma namn för den så blir det inga problem med UID och sådant. (Enda "problemet" som uppstår är att konfigurationsfilerna är desamma, eller kanske rättare sagt att gamla ligger kvar, och att saker och ting inte fungerar som tidigare förrän man installerat de program som förväntas autostarta och sådant. Alternativt kan man ju rensa upp lite i dom och starta om datorn så har man praktiskt taget ett nytt system med sina dokument och sådant intakta.)

Tidigare har jag haft 3 partitioner, en för boot också. Gäller samma sak då, att jag markerar den och väljer monteringspunkt /boot för den. Installerar man en ny distribution så väljer man att inte formatera /boot så klart, dvs om man vill dela den mellan distributioner.

pingus bild

Ah, ok låt mig förtydliga:
Om du alltid bara har en distro på datorn finns ingen anledning joxa med länkningar hit-och-dit. 
Då monterar du bara in /home som sagts ovan (nå, jag litar aldrig helt på installationsprogram så monterar aldrig vid installation, ska iofs fungera men någon gång kommer en programmerare göra ett misstag, tro det eller ej!)
Om konfigurationen soppar till det efter nyinstallation raderar du bara .config-filen/katalogen och konfar om på nytt.

Det är först när du vill ha flera distros installerade samtidigt som du behöver grunna på hur & var dina privata filer ska hanteras. Och den dag du vill det så - tro mig! - lönar det sig att tänka till grundligt. Lägg upp din plan och FÖLJ den! Har behövt hjälpa alltför många som inte bestämt sig från start utan bara kört på en höft, olika lösningar för varje install är ett utmärkt recept för katastrof!

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se