Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Office 2007

Hej!

Jag skulle vilja köra Office 2007 på min bärbara dator med operativsystem "Linpus Linux Lite v1.0.13 E". Någon som har lust att berätta hur jag ska gå tillväga?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Jag rekommenderar att du använder OpenOffice istället, det bör finnas tillgängligt för den distributionen (Linpus). Att köra Office 2007 på den kan inte rekommenderas.

Schemapos bild

Hmm...jaså men varför kan inte det rekommenderas? Det kan väl ändå inte vara för dålig prestanda?

johnh3s bild

I så fall måste du ha MS Office 2007 via Wine:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Wine

Men det är ingen garanti att det funkar perfekt med det. Fast man kan ju alltid testa.

Schemapos bild

Ok tack för svar. Ska testa och se vad som händer...

FoHs bild

Enligt Wine's hemsida så fungerar Office 2007 inte helt hundra med Wine, så därför bör det vara mindre huvudvärk att köra OpenOffice. Har du testat OpenOffice och konstaterat att det inte passar dina behov?

fsns bild

Office 2007 är ett program för operativsystemet Windows. Linux är ett annat operativsystem. Program för det ena operativsystemet går inte att köra på det andra, eftersom det finns vissa fundamentala skillnader.

Tack vore olika "trick" så kan man komma runt detta. Wine, som johnh3 nämnde, är ett sådant trick som låter dig köra vissa Windowsprogram ppå Linux. Och även om Wine är ett imponerande fiffigt och väl genomarbetat trick så är det fortfarande instabilt, och kommer alltid att vara det. Vissa väldigt komplicerade program, som World of Warcraft, kan fungera hur fint som helst, medans andra kan vägra att starta. Tumregeln är, fungerar ditt Windowsprogram under Wine, köp en lott.

atas bild

Trots att jag inte se mig som någon power user direkt så tröttnade jag på openoffice och bytte till latex istället. Att jag fick konventera en del dokument var det värt. Använder man något av de grafiska verktygen så har inte latex mycket högre inlärningströskel än open office. Dessutom är mina dokument matematisk korekta nu, det lyckades jag alldrig åstadkomma med openoffice. Msoffice fungerade (till skillnad från openoffice) för mig men latex slår även det tycker jag. Det är möjligt att openoffice går att använda men jag lyckades alldrig lista ut hur...

Ett alternativ som jag alldrig hat testat men som låter intressant tycker jag är http://www.lyx.org/

johnh3s bild

Det finns vissa grundregler om OpenOffice som "Påvels Blogg" skriver om här:

http://pavel.frimix.se/2010/08/24/ga-over-till-openoffice-tio-rad/

Den sidan har många råd och tips. Helt klart läsvärd.

atas bild

Grejen var att det som jag körde fast med, det sista var "mindre än eller liknande" har jag för mig "\lesssim" i latex. Löste sig omgående i latex trots att jag alldrig använt latex tidigare. Jag antar att det finns något tecken i någon tabell som man kan använda i OpenOffice men jag måste letat i någon timme innann jag testade latex. Tröttnade helt enkelt.

Jag installerade dock OpenOffice igen efter denna tråden och fick det att funka med latex-pluginet i openoofice, dock har jag ännu inte fått det lika snyggt som i latex.

Lyfangs bild

Crossover Linux stödjer Microsoft Office 2007 utom Access och fungerar med Ubuntu 9.10, Ubuntu 10.04, Red Hat Enterprise Linux Workstation 5, openSUSE 11.x, Fedora 12, Fedora 13, Debian Stable, Linux Mint 8, Linux Mint 9 och CentOS 5.4.