Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Problem med bildskärmen i arch

Hej

Jag hoppade precis av ubuntu tåget och klev på arch för att testa. jag har installerat openbox och ställt in xrandr -s 1280x720. men då krymper bilden och blir mindre. i ubuntu var det lättare då jag kunde ändra scaling, eller  hur man säger det, i catalyst control center, bara dra en plopp max till höger=löst.

jag kör med ett radeonhd 4650 512mb. jag har installerat fx86-video-ati eftersom fglrx inte är bra nog för arch, och för att jag inte hittade fx86-video-radeonhd  drivisen.... hur skall jag göra, vill ge arch en chans eftersom arch's pakethanterare prisas av de flesta.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Instruktioner för ATI Catalyst: https://wiki.archlinux.org/index.php/ATI_Catalyst

Annars kan du väl läsa man-sidan för xrandr och se om du hittar något där (finns ett scale-alternativ som kanske kan hjälpa dig).

fredentofts bild

Vad har du för nativeupplösning på skärmen och varför vill du inte använda den?

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

extons bild

Du skulle kunna testa min nya svenska remaster EXTON-AR KDE 2011 LiveCD. Med den kan du direkt vid uppstart från skiva välja s k proprietära drivrutiner (nonfree drivers). D v s bl a för ditt ATI-kort. Se HÄR hur det ser ut när du ska välja.

F ö kanske nya EXTON-AR KDE också är något för andra som vill hoppa av "Ubuntu-tåget" och testa Arch? Det är garanterat en lite roligare/intressantare upplevelse att köra Arch (jämfört med de flesta andra linuxsystem).

LINUX.EXTON.NET

atas bild

fglrx är inte sämre än på någon annan dist. Det blir väll bara lite tydligare på en roling realese.

För det mesta (förutom ibland direkt efter nya versioner av xorg) så funkar fglrx okej