Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Ram disk i linux mint

Tänkte höra om någon av er här kan förklara för mig hur jag fixar en ram disk i linux mint som mountas varje uppstart på skrivbordet.

Gjorde detta och det värkar funka, men hur får jag den att vara mountad hela tiden från start på skrivbordet?

Creating a Linux ramdisk

While performing some testing a few weeks ago, I needed to create a ramdisk on one of my redhat AS 4.0 servers. I knew Solaris supported tmpfs, and after a bit of googling was surprised to find that Linux supported the tmpfs pseudo-file system as well. To create a ramdisk on a Linux host, you first need to find a suitable place to mount the tmpfs file system. For my tests, I used mkdir to create a directory valled /var/ramdisk:

mkdir /var/ramdisk

Once the mount point is identified, you can use the mount command to mount a tmpfs file system on top of that mount point:

mount -t tmpfs none /var/ramdisk -o size=28m

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Har ingen aning om hur man får den att dyka upp som en enhet, om det ens går (kanske om man monterar den i /media?). Du kan skapa en genväg förstås, och sen bara lägga till de där kommandona i ett script som körs vid uppstart. Eller i fstab.

fredentofts bild

Om du vill ha den på skrivbordet borde det vara enklast att skapa katalogen på skrivbordet:

mkdir /home/metalmac/Desktop/ramdisk

och lägga in i fstab:

none /home/metalmac/Desktop/ramdisk tmpfs auto,size=28m,uid={uid},gid={gid} 0 0

{uid} och {gid} ska givetvis bytas ut mot lämpliga värden, för att se din egen användares userid och gruppid kör du bara kommandot "id" i en terminal.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-