Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Skärmen blir svart när jag startar gentoo installcd

Jag ska nu testa på Gentoo och har bränt det till en cd. När jag startar datorn kommer det upp "Press enter to boot" vilket jag gör men sen laddar 2 filer och sen blir skärmen helt svart. Jag har testat i Virtualbox och på min laptop där funkar det så cdn funkar. Kan det vara för att jag har ett ati kort?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Hur långt fungerar det?

Har du testat med KMS?

Boot parameter

radeon.modeset=1

eller skapa filen /etc/modprobe.d/radeon.conf med innehållet

options radeon modeset=1

Vet dock inte om det behövs i gentoo men nyare xorg kräver KMS på många grafikkort och det kan även krävas för att den inte fungerar med vesafb och directfb.