Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Asus EeePC och Arduino

Jag försöker få igång möjligheten att använda Asus EeePc 900 för att utveckla till Arduino. Jag har följt följande instruktioner:

www.arduino.cc/playground/Linux/Xandros

När jag försöker verifiera och kompilera "Blink" ett medföljande exempel så får jag felmeddelandet att programmet/lib avr-g++ saknas. Jag har försökt ladda ner det men får meddelande att paketet saknas.

Jag försöker använda EeePc för det är just nu den ända dator där jag har en serieport.

När jag försöker på andra datorer så protesterar utvecklingsprogramvaran att den inte hittar serieporten (USB).

Är det någon som försökt att använda EeePc för utveckling till Arduino och kan komma med några tips?