Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Ubuntu körs i låggrafikläget. Kommer inte in i datorn. Hjälp!

Hej jag har installerat Ubuntu och det har fungerar smärtfritt en längre tid. Jag har kört med Nvidias drivrutin och haft compiz effekterna fungerande i KDE Igår installerade jag dock alla nya uppdateringar och när jag sedan startade om datorn så kommer grub upp (den visades inte tidgare). 

Därefter kommer ubuntus boot splash. Man ser att uppkösningen ändras (precis som tidigare). Men istället för att KDM startas så får jag nu upp ett varningmeddelande.

"Ubuntu körs i låggrafikläget. Din skärm, grafikkort och inställningar för inmatningenheter kunde inte identifieras korrekt. Du måste konfigurera dem själv."

Det finns en OK knapp men tangentbordet och musen reagerar inte. Jag har provat att koppla in externt tangentbord (har en laptop dell D620) också men det hjälper inte.

Jag har dessutom startat upp Ubuntus liveskiva och det fungerar precis som tidigare. Någon som har en aning om hur jag kan komma runt detta fel utan att behöva installera om hela systemet. Har lagt ner mycket tid på att fixa till KDE efter mina önskemål och har ingen större lust att göra om det om det går att undvika.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh.

Johan

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

extons bild

Har du redan testat kommandot sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
(i konsolläge)

LINUX.EXTON.NET

FoHs bild

Har du flera olika alternativ i GRUB? Testa isf att starta någon av de andra kärnversionerna.

För att komma in i terminalen, som det beskrivs ovan, så får du starta recovery alternativet. Där finns lite andra saker du kanske kan testa också (man kommer till en hjälpmeny först).

Nihons bild

Hej,

1. Jag kom inte in i recovery och har inga andra kärnversioner (systemet hängde sig i recovery).
2.  sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg hjälpte inte.

Jag lyckades dock lösa det hela nyss ändå genom att köra igång Ubuntus live skiva och starta upp i Rädda Installationsläge. Jag fick upp ett skal bootat från Ubuntudisken varpå jag gjorde följande

Jag blacklistade nv och nouveau i /etc/modprobe.d/blacklist.conf enligt en guide jag hittade. Tror dock inte detta gjorde varken från eller till.

Därefter körde jag

sudo apt-get remove --purge nvidia-glx

Jag fick upp ett meddelande om att jag var tvungen att köra sudo dpkg --configure -a
Jag genomförde detta och sedan körde jag 

sudo apt-get remove --purge nvidia-glx

igen och därefter startade jag om systemet. Jag kom in Gnome, uppdaterade alla rekommenderade paket med synaptec, sedan installerade jag om Nvidias properitära driver igen.

Nu fungerar allt igen.

Tack för hjälpen. Den stora fördelen med att köra Linux är att man alltid får snabba svar från hjälpsamma personer i forum som detta. Stort tack.

Mvh.
Johan

FoHs bild

Bra beskrivning på hur du löste problemet, alltid välkommet så man blir lite klokare Smile