Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

SSD hårddisk med ext4 filsystem utan journal

Görs på egen risk och jag tar inget ansvar för förlust eller skada som denna artikel kan orsaka, filsystem utan journal kan bli korrupt vid t.ex. ett strömavbrott. Glöm inte att göra backup.

Jag använde Linux Mint Debian (LMDE) 201101 med ext4 på en SSD hårddisk och kör med ext4 utan journal. Skapa inte en swap-partition på en SSD-disk. ext2 filsystem är ett filsystem utan journal, men ext4 har bättre prestanda än ext2.

Lista hårddisk(ar) 

sudo fdisk -l (t.ex sda1)

Device Boot    
/dev/sdaX (t.ex sda1)

Aktivera writeback mode. Detta läge kommer vanligtvis att ge bästa ext4 prestanda.

sudo tune2fs -o journal_data_writeback /dev/sda1

Starta (boota) t.ex. en UNetbootin bootbart LMDE 201101 USB-minne.

sudo fdisk -l

Device Boot    
/dev/sdaX (t.ex sda1)

Avmontera partition från Nautilus filhanterare.

Varning! Kör obligatoriskt nedanstående fsck kommando. Förutsatt att ext4 partitionen som vi vill ta bort journalen från är /dev/sda1, skulle ni ge följande kommando: 

sudo tune2fs -O ^has_journal /dev/sda1

Obligatorisk fsck, kontroll av (ext4) filsystem.

sudo e2fsck -f /dev/sda1

Jag har läst om att filsystemet inte monterat om det andra steget inte har gjorts, så hoppa inte över det. Med en SSD-hårddisk kör fsck extremt snabbt ändå. 

Starta om datorn, starta från SSD-hårddisk som innehåller den ext4 partition som du avaktiverat journal. Öppna Terminalfönster och skriv: 

dmesg | grep EXT4

EXT4-fs (sda1): mounted filesystem without journal

ext4 filsystem utan journal.

/ Lyfang, Aslak Inga 2011

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

tux-svens bild

Nu har jag precis provat att formatera en USB-pinne med root"/"  och "/home" i ext4 som jag därefter "avjournaliserat". Smile

Det gick ganska smärtfritt, förutom att jag först missade att det var ett stort "o" i "sudo tune2fs -O ^has_journal /dev/sda1".

Lyfang, ett mycket intressant tips som jag var tvungen att testa. Smile

Nu kör jag alltså två partitioner på en sticka och det verkar funka. Jag hade uppfattningen att detta innebar problem när jag uttalat mig om det tidigare.  Men, det är klart, det funkar egentligen lika väl att köra med endast en partition enär man ändå sparar viktiga filer på hårddisken.  Nästa steg, när jag provat detta lite mer, blir att åter aktivera swap:en som jag har på den vanliga hårddisken.  Wink

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

Lyfangs bild

Tacksam guiden att höra att det fungerar, försökte göra den bästa sortens guide. USB minnen och SSD hårddiskar mår bäst av filsystemen som ext4 utan journal och ext2 eller FAT. I framtiden kan ext4 utan journal eller exFAT (proprietärt) vara standard för USB minnen och SSD hårddiskar. Unvik ext4 filsystem med journal (standard) och NTFS med USB minnen och SSD hårddiskar.

/ Lyfang

FoHs bild

I längden kommer säkert det där att fasas ut. Det är ju ganska konstigt att ha en hårddisktyp som vill ha så lite skrivningar som möjligt till sig, när dess själva uppgift är att lagra saker Smile

Jag har inte brytt mig om att ta bort journalen för mina två datorer som har SSD och Linux. Allt jag gjort är att lägga till noatime i fstab. Livslängden kanske kortas något, men den bör ändå vara åtskilliga år. Under tiden har man ett säkrare system. Viktigast när det gäller SSD är nog att man har en hyfsat ny kärna (och ju nyare desto bättre) som stödjer TRIM.

tux-svens bild

Det är nog inte så dumt det du föreslår om noatime, FoH.  (Som vanligt! Wink )

Se denna artikel om ämnet: http://thunk.org/tytso/blog/2009/03/01/ssds-journaling-and-noatimerelatime/

Laughing out loud

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

Lyfangs bild

Reparera ett ext4 filsystem utan journal med fsck:

sudo fdisk -l (t.ex sda1)
sudo fsck /dev/sda1