Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Byta dist - Nybörjare

Tänkte byta dist från ubuntu till en annan i hopp om att ljudet ska fixas. Vilken ska man ta som nybörjare. Hur är Pardus?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Beror ju lite på vad det är för ljudproblem, ljudkort, vilken version av Ubuntu du har just nu, och vilken kärna som Pardus kör med. Drivrutinerna finns i kärnan.

Att byta dist i blindo är inte att rekommendera.

cobbehs bild

Jag har en acer aspire 4315 laptop och ubuntu 10.10

FoHs bild

Har du nyligen installerat Ubuntu 10.10, eller har du uppgraderat från tidigare versioner? Pillat något i systemet på egen hand som kan tänkas ha satt ljudet ur spel? Förresten, vad är det för problem med ljudet? Finns det inget alls, eller är det något annat?

Spontant känns det som ljudet ska fungera då det är ett Intel-chipset, med Intel HD-ljud. Dessutom har den ju några år på nacken.

cobbehs bild

Jag har uppgraderat från tidigare version, och tror det fungerade innan. Det verkar som den inte hittar hårdvaran. Tips på en bra guide tas tacksamt emot. Jag har sökt, men har ej hittat någon lösning.

pingus bild

Nå, eftersom du är nybörjare och det har fungerat innan:
Kolla mixern! Förvånansvärt ofta trasslar den till det, jag har personligen många gånger undrat varför personerna bakom mixer/ljud/nåt-jag-inte begriper tror att användare föredrar Total Tystnad!

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

FoHs bild

Till att börja med, klicka på ljudikonen och välj Sound preferences (eller motsvarande svenska alternativ). Här kan du under fliken Hardware se vad den hittat för enheter. Ett möjligt problem kan vara, beroende på vad man har för dator, att den skickar ut ljudet på någon annan utgång än där högtalarna sitter, exempelvis en HDMI-port.

Har du flera enheter här så kolla vilja du bör ha aktiverade. Kontrollera sedan att det är rätt profil vald för enheten. Jag har Analog Stereo Duplex på min "Internal Audio"-enhet. Du kan testa att välja lite olika profiler och trycka på knappen Test Speakers.

Under fliken Output kan du också ändra inställningar för vilken anslutning den går på. Titta runt lite får du se om du blir klokare.

ekirs bild

Köp ett usb-ljudkort från Kjell och Company för 169 spänn. Dom fungerar fin fint i Linux(och i Ubuntu). Jag har ett till en Ubuntu-laptop där ljudet inte fungerade först.

http://www.kjell.com/?item=31624&path=

hoths bild

Du kan testa olika distar på Live-sticka och se om ljudet fungerar där. Prova även Linux Mint.

----
Linux växer snabbast!

krippas bild

öppna terminalen å skriv: alsamixer Sedan trycker du F6 å väljer ljudkort, sedan trycker du F5, då kan du höja å sänka volymen, där det står MM är det "mute" på, tryck m på dom

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

johnh3s bild

Jag har testat Pardus 2011 och med ljudet har det inte varit nåt problem. Sen är den rätt användarvänlig som nybörjare också.