Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Nil musik i burken.

Jag brukar använda Iceweasel för att lyssna på musik via nätet.

Idag gick det inte, fick felmeddelandet "Kan inte starta Totem-plugin". Jag vet inte vad som hänt. Totem-modulen finns.

Jag har letat vidare. Startar jag (försöker) Totem manuellt i terminalen får jag meddelandet "Kan inte hitta Media Player Keys".... vad nu det är. Musik ÄR viktigt för mig så jag blir gnällig om jag är utan, som nu!

Tips??

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Googlar man på det verkar det vara något plugin för Totem. Det här är närmare två år gammalt, men går ut på att man installerar paketet dbus-x11: http://chickitychina.com/tech/linux/kubuntu-unable-to-activate-media-player-keys/

snoopys bild

Paketet är redan installerat. Jag har dribblat som f-n i ren desperation. Plötsligt har jag ljud, undrar vad jag gjorde? Jag har klagat (gnällt) förr men det står jag för, det är knepigt med Linux, att "få till det". Men jag gillar Linux ändå. Det håller mig sysselsatt om inte annat. Det känns "hemma", trevligt, bra, naturligt. Kalla det vad som helst. Sett över tid så svär jag mer över Mr Gates produkter än över "Pingvinen". Inget tvivel om det. Dessutom ger det anledning att snacka med folk, övertyga dem att "komma med" o.s.v.

Det är spritens fel att vi skjuter på svärmor..... och det är spritens fel att vi missar...

snoopys bild

Nu är jag där igen!!!

"Totem-insticksmodulen kunde inte startas. Kunde inte öppna resursen för skrivning."

Detta är det svar jag får denna gång. Volymreglaget på Totem är skuggad, inte aktiv.

Vad är det som händer? Detta började när jag startade om datorn. Något kom inte igång och jag vet inte vad.

Det är spritens fel att vi skjuter på svärmor..... och det är spritens fel att vi missar...

FoHs bild

Vad säger ljudinställningarna för systemet som helhet? Kan du spela ljud i andra program?

snoopys bild

Andra program ser ut att fungera men inget hörs. Det är bara Totems volymreglage som är grått. Jag har testat Audacity, VLC, Rythmbox m.fl. Jag har ju inte gjort annat än startat om datorn.

Öppnar jag mixer och volymkontrollerna så ser de OK ut.

FoHs bild

Och ljudenheterna? Finns de? :) Kör du med eller utan PulseAudio?

snoopys bild

Har inte PulseAudio, men installerade och samma fel. Stoppade i en CD-skiva, fick detta svaret: Fel vid spelning av cd-skiva.

"Orsak: Internal GStreamer error: state change failed."  och "Failed to connect: Connection refused"

Vad nu det innebär.

Edit: Jag har just labbat med en USB-disk som inte heller gör som jag vill. Nu upptäckte jag att det är ljud i datorn. Fattar inte vad som händer eller varför. Disken har knappast något samband med ljudet.

FoHs bild

Och återigen, finns ljudenheterna i inställningarna? Eftersom båda säger att de inte kan ansluta så betyder det väl endera att ljudservern inte hoppat igång, eller att ljudservern inte har några enheter att koppla sig mot.

Kolla nästa gång som ljudet försvinner om ljudenheten försvinner också. Är det inbyggt ljudkort? USB-ljudkort? Låter som din installation blivit förstörd på något vis och beter sig slumpmässigt, eller att hårdvaran håller på att ge sig.

Kan ju kanske vara intressant att se vad du får för resultat med en LiveCD.

snoopys bild

Ljudenheten är inbyggd på moderkortet. Kanske är det fel på installationen och något påverkar funktionen lite slumpmässigt? Ser inget mönster i strulet.

Funderade på att installera Debian 6, kanske blir det bättre. Uppdatera eller installera om från scratch? Har dåliga erfarenheter av uppdatering tror jag mig minnas, fast saker o ting går ju framåt.