Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Vilken Linux på f.d. värsting-laptop?

Hej

Ny på detta forum. Kört Windows alla år;>)

Har en gammal Dell med otroligt slött XP nu. Eftersom den degraderats till tredjedator nu så är några fysiska uppdateringar inte något alternativ. Möjligen ett byte till Linux, d.v.s. finns det någon version som kan tänkas fungera på en Dell cirka 10-årig laptop, Intel 800 MHz, 128 MB, 20 GB HD? Behöver bara fungera till vanligt surfande, alltså inga spel eller filmtittande!

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

frilas bild

Varför inte prova med Extons skiva med smådistar:

http://www.linuxportalen.se/articles/2010/12/19/exton-multibootcd-9-os

hoths bild

Linux Mint är en dist som fungerar. Kommer med allt fungerande direkt. Har fungerat bra för mig på en Netbook direkt från en standardunstallation.

----
Linux växer snabbast!

tux-svens bild

Nja hoth, datorn som beskrivs har bara 128 MB RAM!  Det är för lite för NÅGON Mint-dist.  Om datorn hade haft 256 MB RAM hade jag gärna föreslagit Linux Mint XFCE, för det installerade jag för några dagar sedan på en 800 MHz dator med 256 MB RAM.   

Från början hade den datorn bara 128 MB RAM men det gick inte att få den att fungera med så lite RAM. 

DSL gick att köra, men det är ju ingen dist man gärna kör för normalt vardagsbruk.

Möjligen någon av EXTONs mini-distar som omnämnts ovan..

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

Mjölnarens bild

Hej igen

Precis, bara 128 MB. Stoppade i 256 MB förra året. Funkade inte så jag stoppade tillbaka originalet.

Vad säger ni Linux:are om Elive?

Minimum Requirements: The minimum hardware for running Elive is a 100 Mhz CPU and 64 MB of RAM, but the minimum recommended hardware is 300 Mhz and 128 Mb of RAM. You do not need any special graphics card or 3D acceleration to run Elive.

johnh3s bild

Xubuntu skulle kanske vara ett alternativ. Den är mer anpassad till äldre datorer:

http://www.xubuntu.org/

Xubuntu (uttalas Zubuntu) är en variant av linuxdistributionen Ubuntu som använder sig av skrivbordsmiljön Xfce. Xubuntu är därigenom mindre systemkrävande än motsvarigheterna Ubuntu (som använder GNOME) och Kubuntu (som använder KDE). Xubuntu lämpar sig för att användas på datorer som kan anses vara för långsamma för att köra de andra Ubuntu-varianterna, för användare som uppskattar snabbheten i ett lättviktigt system, eller för användare som helt enkelt tycker om fönsterhanteraren Xfce bättre.

De flesta applikationerna i Xubuntu är baserade på GTK+.

För att köra Xubuntu från en Live CD krävs 192 MB RAM, likaså för installation (Xubuntu 10.10). En alternativ installationsskiva utan grafiskt användargränssnitt finns, som bara kräver 64 MB RAM för installation. För installation krävs 2 GB ledigt utrymme på hårddisken. Efter installation kan Xubuntu köras med 128 MB RAM, men minst 192 MB är starkt rekommenderat.[2]

tux-svens bild

Mint XFCE, som är nära släkt Xubuntu, lyckades jag faktiskt installera med 128 MB RAM. Tricket var att med live-CD:n först skapa partitionerna på hårddisken, med den viktiga "swap" partitionen.

Installationen kan utnyttja denna swap.  Det tog ändå en evighet att installera, och jag vet inte säkert om allt blev korrekt.

Det var i alla fall hopplöst att använda datorn med 128 MB RAM.

Med 256 MB RAM och XFCE fungear den helt acceptabelt.

---

johnh3s bild

Det är nog ett generellt problem med XP burkar. Man kanske inte tänker på hur gammalt det systemet är. Det var anpassat för den tidens hårdvaror med lite ram minne m.m... De flesta moderna Linuxdistributioner med Gnome eller KDE kräver mer än så.

Mjölnarens bild

Hej John

"Anpassat för den tidens hårdvaror etc". Hmmmmm, men det är just det som är tanken bakom att jag startade denna tråd. De flesta Linux etc-sidor jag tittat på nu i dagarna två höjer respektive version/dist whatever till skyarna för att de är så resurssnåla. Att XP-burkar är gamla idag vet väl alla? Så min fråga till alla Linux-frälsta kvarstår. Finns det någon version, ny eller gammal, som kan tänkas fungera på min gamla trotjänare? Spec se ovan med tillägg "Ingen CD, endast en USB (formodligen 1.0)". USB:n används förresten av en sticka för uppkoppling till min router/modem.

Så...............kom igen nu alla Linuxianer................visa vad ni kan ;>)

tux-svens bild

Den maskinen jag installerade Mint XFCE på hade XP installerat från början. Jag anser att detta Win XP knappast var användbart heller.  Det var dödsslött.

Med 256 MB RAM och Linux Mint blev det en helt ny dator i fråga om snabbhet och användbarhet. Ägaren var förvånad över hur snabbt den startade upp efter mina ingrepp.

Du gör inte något grafiskt Linux rättvisa med att köra på alltför dålig, uråldrig, hårdvara. Kasta bort eller lägg på 128 MB till..  Wink

Fast med 256 MB RAM kan du antagligen köra både Win Vista och Windows 7 (De är ju sååå himla bra.. ) Eller??? Laughing out loud

---

Mjölnarens bild

Hej Tux

Jo, Windows 7 känns bra på min nya PC. Fast då har den 3 MB osv.

Nej, jag tror, d.v.s. 99% säker på att Vista eller 7 inte ens skulle starta på min gamla Dell. Dessutom kostar de pengar, uschhhh för några gratis pirat-kopior vill jag inte ha. Det var faktiskt grundorsaken till att jag börja tänka på möjligheten att ersätta XP:n med en Linux-variant eftersom alla är gratis??

Så slutsatsen är att det inte finns något Linux-derivat som är användbart?

PS: Jag instämmer i din åsikt att XP är dödsslött på denna uråldrig maskin. Men den känns så trevlig och lätt (1,3 kg) att ha i knät i min gamla favoritfåtölj från IKEA.

FoHs bild

Finns massor. Dock får man ju säkert göra lite avkall på det "användbara" när man minskar systemkraven. Sen är ju "som är användbart" högst subjektivt.

Testa exempelvis Lubuntu - men det kommer nog dock vara ungefär lika segt som XP. Sen kan du beta av dessa alternativ: http://en.wikipedia.org/wiki/Lightweight_Linux_distribution

Damn Small Linux och Puppy Linux är nog två alternativ som kan funka. Sen får du nog ha i åtanke att webbläsare i regel kan ta rätt mycket krafter i anspråk, i grad med att det blir mer "användbara" (exempelvis Chrome eller Firefox i jämförelse med Dillo etc).

atas bild

Jag skulle testa debian med fluxbox som wm på en dylik dator.

Det var väldigt länge sedan jag provade xfce som är i xubuntu, men jag gissar att det är i tyngsta laget.

Ett annat alternativ är kanske openbox som ett lätt wm, det verkar ju utvecklas aktivt men jag har alldrig testat det, då jag alltid varit nöjd med fluxbox eller Xmonad för lätta wm.

Vill du prova något annorlunda kan du prova Xmonad som är en tiling wm. Dock måste du då i praktiken installera ghc vilket tar ganska mycket hårddiskutrymmer.

Mjölnarens bild

Hej ata

Tack för ditt inlägg. Det är säket helt korrekt men jag förstår ungefär 50%. openbox/lätt vm/tling vm/ghc???????

Det handlar om min reservdator/alltså nr 3 i hushållet, så jag behöver bara ett specifikt namn på någon specifik version som förhoppningsvis kan laddas ner från någon specifikt angiven sida.

atas bild

Fluxbox är en lätt (ur systemresrurssynvinkel) fönsterhanterare. Det är en fork (utvecklad i en annan riktning) av blackbox. Du kan köra den från valfri linuxdistribution i stort sett. Du skulle kunna använda en minimal installation av ubuntu och installera fluxbox och grafiskt gränsnitt därifrån. Men jag tror att det är lättare om du är nybörjare att använda en distribution där du kan välja paket under installationen och få ett fungerande system direkt. Detta går inte från ubuntu (gjorde inte sist jag testade i vart fall, det var några år sedan), dock från debian/fedora/opensuse etc. Jag tror att jag skulle prova fedora dvd (inte live versionen) eller någon av debians installations image.

extons bild

Jag föreslår att du provar med SlackEX 13.1 LiveDVD som bygger på Slackware 13.1 och Slax.

Slackware är inte så resurskrävande. Om du skapar ett SWAP-utrymme på ca 2 GB före installationen till hårddisk så kommer densamma att gå smärtfritt (är jag ganska säker på).

SlackEX kan laddas HÄR.

Slackware 13.1 är minst lika "bra" som t. ex. Ubuntu 10.10/Mint 10 och/eller OpenSUSE 11.3. Tycker jag.

LINUX.EXTON.NET

krippas bild

Jag körde "Puppy Linux" på en Dell med samma hårdvara som dig, det fungerade bra.

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com