Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

[LÖST] VirtualBox kernel driver not installed...

Har stött på ett konstigt problem med VirtualBox. Efter omstart av datorn försvinner /dev/vboxdrv (eller installeras inte vid start?) Har googlat om detta och hittat en lösning som tycks fungera för många men inte inte i mitt fall:

~ $ sudo /etc/init.d/vboxdrv setup
Stopping VirtualBox kernel modules:done..
Uninstalling old VirtualBox DKMS kernel modules:done..
Trying to register the VirtualBox kernel modules using DKMS:done..
Starting VirtualBox kernel modules:done..

Denna metod fungerar för tillfället och VB startar men efter omstart av datorn är vboxdrv borta igen... Sad

Jag kör VB-nonfree eftersom jag behöver använda USB. Har installerat från paketförrådet (LMDE). DKMS är installerat. Har också provat att installera senare uppdatering från VB hemsida med samma nedslående resultat.

Vore tacksam för tips om detta.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Har du testat om det bara räcker med att skriva sudo /etc/init.d/vboxdrv start ? Om inte, får du något felmeddelande? Känns konstigt om du ska behöva installera den varje gång, det verkar lite rimligare att den helt enkelt bara inte startar. Du bör ha en fil som heter S20vboxdrv i /etc/rcX.d-katalogerna, har du inte det så... vet jag inte riktigt vad du ska göra. Möjligtvis kan du isf lägga till "/etc/init.d/vboxdrv start" i /etc/rc.local om det kommandot funkade för dig.

frilas bild

/etc/init.d/vboxdrv start  fungerade! Puzzled Smile

~ $ sudo /etc/init.d/vboxdrv start
Starting VirtualBox kernel module:done..

extons bild

Du måste se till att kernelmodulen vboxdrv laddas i samband med uppstart. (modprobe vboxdrv).

LINUX.EXTON.NET

frilas bild

Jag har gjort det, tror jag, i grafisk miljö i det som kallas "Tjänsteinställningar".