Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

[LÖST, sort of] Ny skärm gav myrskrift i användargränssnittet

Jag köpte och installerade en ny skärm. Det är en 32" HD-TV som skall dubblera som TV och dataskärm.

Den gick bra att installera som TV och för Windows XP. Men, till Linux blev det problem. Första problemet är ju att den enbart använder en enda upplösning och inte skalar om skärmen efter inkommande signaler. Det gör att man visar bootskärmen i ett "frimärke" mitt på slärmen. Det gick ju att leva med. Svårade var att byta upplösning på skärmen efterom det inte gick att läsa myrskriften. Det ser ut som om den använder teckenstorlek på 4-5 pixlar, eller nått...

Med lite kämpande så fick jag den att fatta hur stor skärmen var. Tyvärr så kvarstår myrskriften. Några förslag till hur man får en vettig fontstorlek i användarinterfacet? För textstorleken på webb-sidor är helt korrekt. Mysko...

Lösning, ställ upp fontstorleken i Systeminställningar. Om det är den rätta eller optimala lösningen vet jag inte. Inte heller vet jag varför den plötsligt beteede sig så. Nackdelen är att man måste göra det för alla användarna. Finns säkert en bättre lösning någonstans...

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

hoths bild

Jag har opensuse (vet jag) 11.1 (tror jag) installerat. I denna version så använder man fortfarande Sax2 för att ställa in grafiken.

Det finns ett formulär i för att ställa in den Monitor man har. Tyvärr kan jag inte läsa någon text i den så jag vet inte vad de olika inställningarna betyder. Någon som kör opensuse mex sax2 som kan komma med tips? 

----
Linux växer snabbast!

krippas bild

Kan du inte öppna formuläret i din webbläsare då?

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

hoths bild

Kan du öppna sax2 i din webbläsare?? Eller vilket formulär menar du? 

Jag behöver öppna sax2 med

1) Vy "Monitor" även känd som "Card and Monitor Properties"

2) I den vyn skall man klicka på Monitor: "Change..."

3) Väl öppnad så dyker "Monitor settings" upp, klicka på flik "Display size"

Så långt går det att läsa, sedan blev det värre.

Man behöver ställa in ett diagonalt mått samt en aspect ratio. Tyvärr kan jag inte läsa vilka diagonala mått den föreslår mig, myrskrift...

Displaysize i mm gick att lista ut via xorg.conf. Tyvärr lyckas jag inte tyda eller ens hitta de anda optionerna där...

----
Linux växer snabbast!

FoHs bild

Använder du VGA-ingången? Personligen har jag haft problem med den, tv-apparaterna verkar bara gilla vissa VESA-standardiserade upplösningar. Med HDMI/DVI har det aldrig varit något problem, då ställer den in sig rätt direkt.

hoths bild

Ja, jag använder VGA. Jag har en KVM-switch inkopplad så att jag kan växla mellan två olika datorer på min arbetsplats, hemmakontor. Av historiska skäl sä är det VGA som gäller. Kanske dags att byta? Upplösningen är bra med VGA, fast kanske skärpan blir bättre med HDMI/DVI? Undrar om det finns KVM-switchar med sådan port istället för VGA. Får kolla det.

Dessutom börjar 11.1 kännas gammal. Kanske dags att uppgradera till 11.3. Jag har i alla fall bränt ut den på DVD så jag skall kolla hur den fungerar.

----
Linux växer snabbast!

tux-svens bild

Jag tror absolut att du får skarpare bild med DVI/HDMI. Du har ju digital information i datorn, sedan skall det  göras analogt och överföras via VGA till bildskärmen för att där digitaliseras igen...?

Låter inte som en skarp lösning i mina öron.

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

hoths bild

Nä, och jag _misstänker_ att den analoga VGA-signalen inte direkt blir bättre av att passera en KVM-switch... Wink

Jag skall kolla upp vad mina datorer egentligen klarar. Att skärmen klarar det vet jag och sedan skall jag kolla om det finns KVM:er som klarar det! Det känns lite suddigt, med så här stor skärm.

Den är faktiskt större än den jag har på jobbet som "bara" är på 30tum. Fast den har ju å andra sidan en mycket högre upplösning, förståss. Att samtidigt se tre hela Word sidor plus tre halva är inte dumt alls. Underbart för CAD också!

----
Linux växer snabbast!

FoHs bild

Frågan är om TVn stödjer så pass hög upplösning via VGA, egentligen. Se om det står något i manualen. Högre upplösning kräver ju högre bandbredd och ställer nog lite högre krav på VGA-kabeln, och ja, det blir nog inte bättre med KVM-switchen. Att det går myror i historien kanske förklaras av att den analoga signalen utsätts för störningar? Att färger "blöder" är ju ett fenomen som kan uppstå på analoga signaler.

Om du kör HDMI till tvn så behöver du kanske inte KVM-switchen alls, eller åtminstone inte för skärmarna? DVI-till-HDMI-adapter för tvn och så VGA till vanliga datorskärmen Smile

hoths bild

Jodå, har kollat manualen (fusk!) och den stödjer full upplösning även via VGA.

Det var inte så mycket "myrkrig" som oläsligt liten fontstorlek som var det stora problemet. Det är jobbigt att ställa in något när man inte kan läsa vad det står för att det är så pyttelitet... ;-) 

Nä, VGA är säkert sämre än HDMI/DVI. TVn har multipla HDMI/DVI ingångar. Man skulle ju kunna tänka sig att koppla två olika sladdar till respektive dator och sedan ha kvar KVM för tangentbord och mus. Liite svårt att veta var man     har grejorna. Men, som en övergångslösning. Kanske.

----
Linux växer snabbast!

FoHs bild

Ah, jag läste lite fel där, ja Smile

De två tv-apparater jag haft har inte velat vara med på 1920x1080 från datorn via VGA, men det är ju inte mycket till empiriskt underlag Smile

atas bild

Borde det inte fungera att sätta dpi inställningarna till något större för att få större text?

hoths bild

Jo, det var så jag gjor de till sist. Ungefär.

Jag gick in i Systeminställningar > Utseende > Teckensnitt och dubblade fontstorlekarna. Efter en omstart av X så såg det rimligt ut igen.

----
Linux växer snabbast!