Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

min win xp disk hittas inte

så är det, min hd hittas inte i laptopen. Har en dator som jag bootar med pendrivelinux usb sticka samt en ytterligare sticka i med annat. Men..som sagt, min installerade xp disk syns inte någonstans i linux, vad göra?

Jag behöver alltså ha båda stickorna i när jag bootar, det går inte att ändra på. 

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

fsns bild

Du behöver berätta lite mer om din setup:

- Vad är det för Linuxdistribution du bootar? Inte alla versioner av Linux tar med stöd för NTFS-diskar (även om det blir vanligare och vanligare)

- Var har du tittat nånstans? Med kommandot "mount" på kommandoraden kan man se de diskar som är monterade i filsystemet. Om din XP-disk är monterad så dyker den upp i den listan, det kommer stå "ntfs" nånstans på den raden.

- Vet du om din Linuxdistribution skall montera ntfs-diskar automatiskt? Inte alla distributioner monterar diskarna automatiskt ens om dom har stöd för det.

knoxs bild

tja, kör en pendrivelindux (mandriva). Den brukar automounta win-disken men inte nu (kör en snäppet annorlunda dator). Kör jag mount -l så visas bara mina usbminnen som sda1 och sdb1, win borde väl hamna som sdc1 eller så tycker jag..?

fsns bild

Hmm. Namnen på hårddsikarna är kopplade till hur dom är inkopplade fysiskt, vilken busstyp, och partitionsindelningen. Och tydligen vilkenn device man bootar från? Så man kan inte bestämt säga vilket devicenamn din disk kommer ha.

Jag skulle föreslå att köra "fdisk -l" som root (minns inte hur Mandriva gör, om man använder sudo eller inte) och lista alla identifiera partitioner. Har systemet identifierat disken så kan du pröva att monter den manuelt. Obs! Var försiktig med fdisk, det är ett program du kan använda för att skriva om pratitionsinformationen på dina diskar med, och gör du det fel så kraschar du dina diskar. Läs manualsidan för din version av fdisk och se till att den gör samma som min, dvs. att "-l" listar alla dina partitioner och inget annat. You have been warned.

Montera disken genom att, som root, skapa en monteringspunkt, exempelvis "/mnt2" och sedan, som root, monter disken med "mount /dev/sdXn /mnt2". (sdXn skall bytas ut mot rätt partitionsnamn). Om inte mount känner igen disken, pröva med "mount -t ntfs /dev/sdXn /mnt2". Mount skall kunna säga om den lyckas montera disken, och om den inte kan, varför inte. Jag gissar att Pendrivelinux inte har ntfs-drivarna med sig per default.

"dmesg | grep -i ntfs" borde kunna visa några felmeddelanden om kärnan redan försökt montera disken.